November 13, 2011

Bubur Pulut Hitam

Hari ni menu masakan biasa2 aje sbb semalam D'hubby dah bawak balik gulai ayam kampung yang dia ambik kat rumah BiL di Shah Alam. Jadi x adalah masak yg heavy sangat lagipun nak kejar masa sbb D'hubby kena buat shooting lagi..

Kesian kat sweetie puteri yang bongsu sbb demam panas mungkin sebab kena hujan semalam waktu balik dari konvo semalam kot.  Dah bagi makan ubat tp dia muntah pulak rupa2nya lidah dia pecah...  Yang kelakarnya dia ikut gi pasar pastu mintak kat ayahnya utk makan pagi roti boom dan milo ais..bila aku cakap "aik..minum ais demam2 ni..dia jawab badan Acha panas jadi kena lagi minum milo air yang sejuk...kwang..kwang..kwang..lawak sungguh sikenit tu..yang sungguh menghiburkan seperti selalu walau pun dia demam.  
speedy recovery my sweet baby!



Dek kerana Angah suka makan cekodok pisang, jadi dah boleh katakan tiap2 minggu buat cekodok untuk makan petang tapi hari ni terasa rajin sangat untuk buat bubur pulut hitam...yang sungguh senang sekali...


bubur pulut hitam dicampur santan segar sedia untuk dimakan

Meh mencuba resepi yang mudah dan lazat niii 
Bahan-bahan
300 gm pulut hitam
1 keping gula melaka (size terpulang pada kesukaan kita)
santan segar
1/2 cawan gula pasir (kalau nak extra manis)
daun pandan
segenggam sagu
susu segar
secubit dua garam

Cara-cara
  • Pulut direndam semalaman, dibersihkan dan ditoskan dalam penapis (jangan lupa selawat ya)
  • Masukkan pulut ke dalam periuk dan sehelai daun pandan yang disimpul serta masukkan air (sukat ikut macam masak nasi) dan rebus hingga masak
  • Masukkan gula melaka dan renihkan lagi hingga betul2 kembang
  • Masukkan santan cair dan kacau
  • Toskan sagu yang direndam dan masukkan kedalam pulut dan kacau
  • Akhir sekali masukkan santan pekat dan biar renih dalam 5 minit dan tutup api
Setengah orang akan masak sagu dalam microwave dulu baru masukkan ke dalam periuk, ikut kesukaan dan selera masing2 kan

Kalau nak makan, masukkan kedalam mangkuk dan letak susu segar atau santan dan suap ke mulut

Selamat mencuba



No comments:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!