September 24, 2012

Review : Novel - Sebenarnya, Saya Isteri Dia!

Penulis : Zura Asyfar


Cinta pertama tidak semestinya akan bersatu walaupun masing-masing berjanji untuk hidup bersama. Itulah yang terjadi pada Syafa Aqira dengan Farish Adryan. Cinta yang pernah dipupuk sejak zaman universiti lagi akhirnya terputus di tengah jalan apabila Farish bertekad untuk memutuskan hubungan itu lantaran satu peristiwa hitam yang terjadi pada satu majlis yang dihadiri oleh mereka berdua.
*******************************
Cadangan ibu kepada Farish iaitu Datin Farizah untuk berkahwin dengan adik lelaki itu terpaksa diterima dengan reda walaupun dia tahu yang mungkin perkahwinan itu tidak menjanjikan bahagia. Dia terpaksa dalam rela demi sebuah harga diri dan rasa kasih terhadap Datin Farizah.
********************************
"Aku buat semua ni kerana mama. Dan kau tu sepatutnya bersyukur sebab aku selamatkan maruah kau." – Firash Arshad.
********************************
"Ya, aku tahu Firash. Sepatutnya aku bersyukur sebab kau sudi kahwin dengan aku." – Syafa Aqira.
***************************
Laluan untuk mengharungi sebuah perkahwinan tanpa cinta bukanlah sesuatu yang mudah buat Syafa Aqira. Kehidupannya sebagai isteri langsung tidak dipedulikan apatah lagi perkahwinan mereka dirahsiakan atas permintaan Firash. Namun dia reda kerana kesibukan lelaki itu masih bergelar pelajar walaupun setiap kata-kata sinis yang terbit dari mulut Firash ditelan dengan rasa terbuku di dalam hati.
******************************
 Semuanya mula sedikit demi sedikit berubah apabila kawan baik serta abang sepupu kepada Firash cuba untuk mendekati Syafa dan kala itulah Firash mula menyedari yang dia sudah mula menyayangi isterinya itu.
*********************************
"Kenapa pulak tak nak ikut? Boring giler saya duk kat rumah tu. Ada baiknya ikut awak pergi tengok wayang. Lagipun bukan senang nak dapat tengok filem macam ni untuk hari pertama. Biasa kan full seat je. – Syafa Aqira.
******************************
"Ye ke? Atau awak risau takut saya pergi dating dengan orang lain?" – Firash Arshad
********************************
Dan kala rasa sayang dan cinta mula hadir, ada saja dugaan yang datang menimpa. Kehadiran abang tiri dan adik tirinya yang tidak disangka-sangka mengeruhkan rasa cinta yang mula terbina. Syafa akhirnya pergi membawa diri dengan hati yang terluka. Firash jadi nanar. Hidupnya serba-serbi tidak kena. Bagi Firash, Syaf adalah anugerah terindah di dalam hidupnya. Dia sanggup untuk berbuat apa saja demi mendapatkan kembali kepercayaan dari isterinya itu.
******************************
"Siapa nak tidur atas riba awak? Please lah! Tak ingin pun!" – Syafa Aqira.
*****************************
"Betul ke tak ingin? Dulu okay aje sampai lenguh paha saya nak menanggung kepala awak. Takkan awak dah lupa kut?" – Firash Arshad.
**************************

Cinta tidak mengenal usia.  Hasrat Acad sewaktu kecil untuk berkahwin dengan Kak Qira yang mengajarnya mengaji rupanya menjadi kenyataan.  Firash Arshad seorang pelajar tahun akhir sebuah universiti yang telah diminta menikahi  Syafa Aqira kekasih abangnya Farish Adryan dek kerana terlanjur menodai kekasih abangnya.  Abangnya Farish kecewa dan menemui  ajal pada hari pernikahannya akibat kemalangan jalanraya.  Pernikahan pula dibuat secara tertutup kerana Firash masih belajar namun terpaksa akur demi ibunya Datin Farizah dek kerana Datin Farizah menyayangi Syaf (Syafa Aqira) dan menganggap dia seperti anaknya sendiri.  Walau Datin  Farizah sendiri mengetahui hubungan cinta Syafa Aqira dan Farish namun kerana Firash telah menodai Syaf, beliau terpaksa membuat keputusan untuk sibongsu bertanggung jawab.  Malang bagi Firash yang telah diberikan minuman bercampur dadah oleh Raina dan Syafa telah diberi minuman juga bercampur dadah oleh Raimy abang kepada Raina dihari sambutan hari jadi Raina dan Raimy.  Kelewatan Farish hadir dimajlis dan menyaksikan kekasihnya yang telah dinodai berada sebilik dengan adiknya membuat Farish tertekan.  Firash dan Syafa menjadi mangsa. Perkahwinan berlangsun namun disembunyikan kerana Firash malu mengakui isterinya yang 4 tahun lebih tua dari dirinya dan menyembunyikan status nya kepada rakan baiknya yang kemudian telah jatuh hati kepada isterinya.  Bermulalah api2 cemburu pabila Firash dan rakan2nya Fiqri dan Mie yang telah jatuh hati Syafa dipertemuan pertama walau mengetahui Syafa Aqira lebih tua dari mereka.  Fara sahabat Syafa pun telah jatuh hati pada ketampanan Firash namun Firash bukan jenis orang yang mudah jatuh hati pada mana2 wanita.  Part ni memang sy suka sangat. Firash anak orang kaya yang amat menyukai barangan berjenama tapi Syafa sendiri tidak mengetahui bahawa kekasihnya Farish dan Firash sememangnya keluarga berada.  Walau berkahwin mereka tidak serumah kerana Firash menetap di rumah sewa yang lebih dekat dengan kolejnya.  Api cemburu sekali lagi ditonjolkan apabila mereka balik kampung dan sesungguhnya dunia ni kecil apabila Haqimi abang sepupu Firash rupanya senior kepada Syafa.  Bait2 cemburu mengundang dan konflik jiwa melanda dan seterusnya berbungalah hati dengan perasaan rindu, sayang.  Jodoh memang berpihak kepada mereka pabila Firash menjalani latihan industri di tempat Syafa bekerja dan Syafa pula bekerja di bawah Haqimy, seniornya dan juga abang sepupu kepada suaminya yang juga jatuh hati kepadanya.
Sememangnya Syafa Aqira suatu watak yang cantik serta diminati 4 jejaka , Farish Adnan, Raimy, Haqimi dan Mie namun jodohnya hanya bersama Firash Arshad, kanak2 berusia 8 tahun yang pernah begitu berani menyuarakan hasrat untuk berkahwin dengannya dikala usianya 12 tahun.

Firash membongkar rahsia apabila membawa Syafa ke kampung dimana dia mengenali Syafa dan dengan berani menyuarakan hasrat untuk menikahinya walau pun masih kecil dan hasrat sikecil Acad rupanya menjadi kenyataan.

Memang layan giler dengan cerita ni, jd sy pun tak bertangguh2 membaca dan menamatkannya dalam masa 1 hari..hehehehe..nasib baik En D'hubby tak de sebab kena bekerja dan sewaktu lepak di rumah mak (weekend routine) asyik dok layan novel ni sampai x berapa layan cerita ceriti seperti selalu bersama kekanda2..aduhiiii tu la kalau dah mula membaca tu memang ralit sakan.

Ni antara review untuk novel ni..
http://miqaelarshad.blogspot.com/2012/03/novelis-sebenarnya-saya-isteri-dia-zura.html
http://aziah-azie.blogspot.com/2012/03/sebenarnya-saya-isteri-dia.html
http://akusetiamenanti.blogspot.com/2012/03/review-novel-ssid.html
http://liamilia44.blogspot.com/2012/07/flower-boy-ramen-shop-sebenarnyasaya.html
http://akusetiamenanti.blogspot.com/2012/03/review-novel-ssid.html

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!