September 20, 2012

RAHSIA WANITA? TANAH, API, AIR & ANGIN



Minggu lepas semasa kat kampung sambil borak2 santai dengan sanak saudara D'hubby tetiba terkeluar dari mulut cik abang yang dia tu Angin dan sy ni Api...huh..tetiba teringat kisah karakter kita yang terbahagi kepada 4 bahagian ni.  X pasti la plak sy ni jatuh kategori mana tpi jom kita layan jer tapi usahlah serious sangat yerrrr.  Cuba2 lak tanya kat D'hubby sebab orang Kedah ni selalu tahu pasal ni tp hurmm dia cakap x pyh fikir la.  Seronok gak kan melayan benda2 ni.  Wallahuallam..

Alkisahnya orang Melayu dulu kalau nak pilih pasangan akan mengambil kira benda ni la takut2 nanti rumahtangga si anak berantakan dsb sbb Api tak boleh dengan Api..Wallahuallam

Tapi itu hanyalah pandangan orang tua-tua. Penentuan unsur seseorang ditentukan melalui anak ke berapa dalam keluarga.

Dalam pada tu tercongak2 jugak sy sbb x tau sy ni jatuh kategori apa sbb kalau adik beradik 1 mak dan 1 bapa sy ni anak ke 7 tapi kalau satu mak lain bapak sy ke 8 dan yg pasti D'hubby tu anak ke 4.

  • Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
  • Air - kedua, keenam, kesepuluh
  • Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
  • Angin - keempat, kelapan, keduabelas

Unsur Tanah
Tanah sesungguh menunjukkan kesuburan dan wanita yang bersifat tanah biasanya memiliki sifat2 seperti :
  • Merendah diri, menghormati dan patuh, setia dan rela berkorban untuk suami
  • Tidak cerewet, tidak suka bercakap meninggikan diri, tidak menyombong dan bukan seorang yang pemarah
  • Tenang dan sungguh menenangkan jiwa suami, selalu memberi galakan dan sokongan dan tidak suka membantah atau membangkang
  • Berperwatakan manis dan lemah lembut, pembersih dan sentiasa menjaga kecantikan untuk suami
Unsur Air  
Air bersifat bersih dan suci, sejuk, nyaman.  Ciri2 wanita berunsurkan Air adalah seperti berikut:
  • Menghidupkan hati suami menjadikan suami sentiasa bersemangat.
  • Mengambil berat tentang suami dan kebajikan anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak hanyut dibawa arus hidup.
  • Hatinya bersih serta boleh membahagiakan suami dan anak-anak.
  • Menenangkan hati suami bila si suami menghadapi masalah.
Unsur Api 
Api sebagaimana kita tahu bersifat panas dan membakar tapi menerangi kegelapan malam. Juga menghangatkan suasana.  Wanita dibawah pengaruh unsur Api bersifat seperti berikut
  • Cintanya sentiasa hangat membara serta kuat cemburu.
  • Cergas dan cepat serta cekap dalam menguruskan hal-hal rumahtangga.
  • Penasihat yang baik 
  • Pandai menghias diri agar kelihatan cantik dan menarik dihadapan suami.
  • Sentiasa waspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.
Unsur Angin 
Angin meredakan kehangatan, menjadi sumber tenaga. Wanita yang berunsurkan angin:

  • Lemah lembut dan menyenangkan
  • Disukai ramai
  • Cepat berubah-ubah
  • Jarang membantah dan mendengar kata

No comments:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!