December 25, 2014

Nasi Lemak Daun Lemuni

Dalam lama nak makan nasi lemak daun lemuni atau ada yang panggi daun lengundi kalau tak silap. Dulu masa menetap di Kampung Pasir dekat Wardieburn Camp mmg ada pokok lemuni Abah tanam kat tepi rumah jd bila nak buat nasi lemuni pi petik jer...dan daun lemuni pun boleh buat air mandian, dimasak dengan daun2 herba yang lain untuk perempuan dalam pantang...bau dia mmg sangat menyegarkan dan sangat wangi...i likeee

Daun lemuni ni berwarna hijau disebelah atas dan warna ungu kat belah bawah daun dan bunga dia pulak warna ungu.  

Nak buat nasi lemak lemuni ni mudah jer sama macam kita buat nasi lemak biasa cuma kat sini kita kisar daun lemuni dan campur dengan santan, tak perlu letak daun pandan tapi kalau nak letak pun ok.  Memang sedap..memang terbaik..cuba la 


Nasi lemak yang dimasak kakak ipar yg rajin..hehe

Ni la rupa daun lemuni



No comments:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!