Nasi Daging Utara dan Air Asam Kerisik

Semalam Umi punya la rajin memasak, cehh puji diri kan.  Tapi memang ya sebaba Umi masak nasi daging, air asam kerisik, sup tulang dan jugak acar jelatah..Dah yang tu jer yang ada, sebab tak pergi pasar sebab d'hubby kena bertugas kat Hari Sukan Nusantara kat Putrajaya, nasib baik ada tulang yang mak bagi dan segala sungutan tidak akan dilayan..hehehe

Jom tengok dan cuba kalau nak cuba, resepi serba simple (sebenarnya resepi dari orang maleh hehe)

Nasi Daging Utara
Nasi Daging 
8 pot beras dibasuh dan ditoskan  (kalau guna beras basmathi lebih cantik tapi dhubby tak suka sbb cepat kenyang kata dia...huhu)

1 kg daging direbus dengan halia (Umi campur tulang lembu sekali untuk rasa lebih manis, kalau guna daging batang pinang lagi sedap sebab lebih lembut
1/2 tin susu cair - kalau tak nak bubuh pun tak per ikut kesukaan sendiri ya tp rasa dia nnt kurang enak la

Bahan tumisan:-
3 sudu minyak sapi
1 pek rempah kurma Adabi - kalau nak guna jenama lain pun ok
1 biji bawang besar - hiris nipis mcm nak makan laksa
5 ulas bawang putih - dicincang
1 inci kulit kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 batang bunga cengkih dan 3 biji buah pelaga
1 helai daun pandan
2 iji buah tomato - dipotong dadu
1 ketul kiub sup daging
Daun ketumbar

Cara membuatnya;
Masukkan minyak sapi ke dalam kuali, masukkan semua bahan tumisan kecuali tomato dan daun pandan, kacau hingga bwang tu kekuningan dan naik bau wangi.  Masukkan rempah kurma dan perlahankan api, kacau hingga rempah masak dan masukkan daun pandan.  Tutup api dan masukkan bahan2 tadi kedalam nasi didalam rice cooker, masukkan air rebusan daging dengan sukatan yang biasa kita masak nasi, masukkan tomato serta daun ketumbar yang dipotong panjang.  Tutup periuk dan biarkan nasi dimasak.  Bila nasi dah kering, buka penutup dan kacau nasi biarkan rata dan bergaul dengan rempah2.  Kalau suka letakk kiub sup daging dan susu, tapi kali ni Umi tak letak pun sebab saja nak tukar citarasa hehe.  

Air Asam Kerisek 
2. Air Asam Kerisik 
10 biji cili merah, 5 biji cili api 2 inci belacan, 2 sudu kerisek, ayaq asam setengah cawan - dikisar tapi jangan terlalu sampai halus, cukup sekadar kasar2 dan 1 biji tomato potong dadu digaul dengan bahan yang dikisar. Masukkan bawang yang dihiris halus dan garam secukup rasa 

daging dan perut rebus dicampur air asam kerisek..yummy
3. Daging/Perut Rebus 
Daging pejal atau batang pinang atau perut lembu direbus dengan halia yang air rebusannya digunakan dalam nasi tadi

sup sempoiii
4. Sup Tulang/Daging 
Daging/tulang direbus bersama halia hingga lembut.  psst kalau ada periuk Noxxa lebih mudah tp Umi bukan ada pun so guna la cara lama

Dalam kuali yang lain, tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga kekuningan. Masukkan kulit kayu manis, buah pelaga dan dikacau hingga naik bau wangi.  Tutup api dan tuangkan bahan2 yang ditumis ni kedalam periuk berisi daging ala2 tumis darat. Masukkan sup bunjut Adabi atau jenama lain pun tak pe.  Pastikan daging sampai lembut baru sedap dimakan.

Untuk hiasan - daun bwang, daun sup dihiris dan ditabur beserta bawang goreng sewaktu dihidang. 

Share on Google Plus

About Fuzy Hamid

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

2 komentar:

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!