Apam Pisang Gebu Gebas

Assalammualaikum wbt..

Niat nak buat apam pisang akhirnya terlaksana..sebenarnya terkilan tak dapat nak makan apam pisang yang dijual kat Restoran Nasi Kerabu sebab katanya yang tukang buat tu merajuk ╯︿╰ udah merajuk terpaksa la buat sendiri kan dan terima kasih gak la sebab kemerajukan dia tu Umi berjaya buat <( ̄︶ ̄)>


Ok jom tengok resepi apam yang gebu tapi tak la gebas sangat

Bahan-bahannya:
8 - 10 biji pisang emas - kalu bersaiz kecil tambah 2 atau 4 biji
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking soda
1 cawan gula
1 cawan minyak masak/sayuran
1 sudu esen vanilla - optional
1 sudu kecil serbuk kayu manis - optional
secubit garam - optional

Cara membuatnya: cuma guna pengisar jer pun boleh
- Pisang dikopek kulit, dilenyek dan biarkan dalam bekas
- Tepung gandum serta soda bikarbonat serta baking soda dicampur dan diayak
- Gula dan telur dikisar hingga kembang
- Masukkan minyak dan dikisar lagi hingga sebati
- Masukkan pisang yang dilenyek tu dalam pengisar
- Campurkan tepung gandum, baking powder dan soda bikarbonat yang telah diayak kedalam adunan dan kisar hingga sebati.
- Panaskan pengukus, sapu minyak kedalam acuan
- Masukkan adunan kedalam acuan dan dikukus selama 40min.  Kalau guna acuan kecil kukus dalam 20min jer

mudahkan. selamat mencuba!
nasib baik sempat snap..walau rasa ok2 jer tapi habis taw..;p
Share on Google Plus

About Fuzy Hamid

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!