Sambal Belimbing Ikan Bilis

Ola,

Sesambil bekerja siang tadi terfikir pulak nak masak apa untuk Iftar petang ni.  Agak-agak apa menu korang ya? Ok la sesambi kita berfikir tu ni Umi nak share resepi sambal belimbing yang Umi buat semalam.

Tak pernah Umi tengok sesiapa ada buat sambal macam ni kecuali mak dan kalau ikutkan sambal ini seakan sambal hitam Pahang cuma sambal ni tak la serenyah sambal tu dan sambal tu pun baru setahun dua ni popular ^ ^.

Jadi kalau sesiapa ada belimbing banyak dan tak tahu nak buat apa dah selain masukkan dalam acar, boleh la cuba resepi Umi ni.


Bahan-bahan:

  • Belimbing
  • 15 batang cili kering
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci belacan


Cara membuatnya:

  • Cucukkan belimbing yang telah dibersihkan kedalam nasi yang telah siap dimasak (yang masih belum ditutup suis) hingga belimbing bertukar kekuningan (macam dalam gambar no 1)
  • Gorengkan cili kering didalam kuali dan toskan
  • Gorengkan ikan bilis dan letak ke dalam pinggan
  • Tumbuk cili kering dan belacan hingga hancur, masukkan ikan bilis ditumbuk pecah-pecah dan kemudian masukkan bawang merah dan bawang putih, jangan terlalu hancur
  • Akhir sekali masukkan belimbing, ditumbuk dan letakkan garam secukup rasa


1. belimbing yang diwapkan, 2. cili kering yang digoreng, 3. ikan bilis, bawang merah, putih dan belacan

sambal belimbing ikan bilis siap untuk dihidangkan
Selamat mencuba

xoxo, Umi Fuzy 

Share on Google Plus

About Fuzy Hamid

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!