Resepi Lengat Pisang Utara

Assalammualaikum

Ni Umi nak kongsi resepi Utara yang mudah dan ringkas serta senang iaitu Lengat Pisang.  Pasti ramai tak tahu kalau kat Utara, loyang dipanggil lengat dan walau Umi ni orang KL takkan pulak nak panggil kuih Melayu Tradisional ni Loyang Pisang kan..pelik sungguh bunyi gitu kan.

Kat tempat korang mesti ada buat seakan Lengat Pisang ni..apa nama dia kot?

Jom kita tengok bahan-bahannya yang Umi pasti ada kat dalam rumah cuma perlu pergi beli pisang jer


Bahan-bahan:
10 biji pisang abu atau emas
1 cawan tepung gandum - diayak terlebih dahulu atau tepung beras
1/2 cawan gula
1 cawan santan pekat
secubit garam
sedikit minyak sayuran untuk dioles pada loyang

Nota : boleh juga letak sedikit kelapa dan letak sagu


Cara membuatnya:

  • Masukkan gula, tepung, garam dan santan kedalam mangkuk dan dikacau dengan whisk hingga gula hancur.
  • Kupas pisang dan diramas atau dilenyek hingga hingga lumat
  • Satukan bahan dalam mangkuk dengan pisang dan digaul hingga sebati
  • Loyang disapu dengan minyak dan masukkan adunan pisang dengan rata
  • Panaskan pengukus dan masukkan loyang dan dikukus sehingga 45 minit
  • Gunakan pencungkil gigi untuk pastikan lengat dimasak dengan betul
  • Sejukan dan dipotong serta dihidang dengan nescafe tarik kurang manis hehe

Jengah untuk lain-lain RESEPI KUIH-MUIH

potongan tukang masak yg bukan professional..hehe
Selamat mencuba ^ ^

xoxo, Umi Fuzy

Share on Google Plus

About Fuzy Hamid

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Post a Comment

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!