Belajar Minta Maaf dan beri Maaf

Assalamualaikum



#copypaste

Motivasi pagi Ikim.fm - Datuk Prof Dr Muhaya Haji Muhamad

Jom belajar konsep untuk kita tenang >> memberi maaf

Mana senang unutk beri maaf atau minta maaf?

Ada yang kata saya boleh maaf tapi sukar untuk lupakan
memang betul jika perkara itu sangat melukakan memang sukar dilupakan
tapi ingat apa yang kita inginkan dan harapkan dalam hidup? Redha Allah kan.

Ada 2 perkara yg kita boleh tamak
PENGAMPUNAN ALLAH SWT
dan
ILMU

Orang ego sukar minta maaf
orang yang rasa dia betul
maknanya memang dia tak betul

Aishah RA mendengar Nabi saw bersabda:
Kejahatan bermula bila mula terasa diri baik/betul"
sebab orang yang merasakan dirinya betul, takkan minta maaf
apalagi untuk memberi maaf

Dari sudut psychology
maaf sama macam membuang racun dari dalam diri !!

Sebelum tidur cuba amalkan
✿ maafkn semua org 
✿ halalkan semua 

bila org bertahun² berhutang dengan kita, tak bayar², dan kita tak dapat halalkan, apa jadi dengan kita?
kita asyik teringat²
hati kita sakit
silahturahim putus

Tapi cuba sebaliknya kita halalkan
hati kita lebih tenang❤
kita dapat pahala
silahturahim kekal
mana tau Allah beri hidayah dn lembutkan hati dia untnk lebih berusaha bayar hutang

Cuba pula setiap hari kita niat untuk jadi contoh yg baik
pada sesiapa saja yang kita jumpa
jadikan diri kita
asbab untuk orang ingat untuk
jadi baik
suka bersedekah

Tanda Allah sayang
tak suka buat perkara sia², atau bercakap lara atau yang mendatangkan dosa
suka pada perkara² baik dan memberi manafaat

*.:。✿*゚・✿..:* *.:。✿*゚・✿..:* *.:。✿*¨゚✎・ ..:* *.:。✿*¨゚✎・✿..:* 

(̲̲̅̅Jom Jadi seorg yg pemaaf (̲̲̅̅)
ajar anak² jadi pemaaf
dgn beri contoh
bila kita terckp kasar denganya cepat² minta maaf
"mak minta maaf ye sayang"
kita tunjuk pada anak satu akhlak yang sangat baik dan pentingnya meminta maaf dan jadi pemaaf
pasti anak juga boleh lakukan dari mereka kecil
takdalah dah tua macam kita masih ego untuk sebut MAAF

*.:。✿*゚・✿..:* *.:。✿*゚・✿..:* *.:。✿*¨゚✎・ ..:* *.:。✿*¨゚✎・✿..:* 

(̲̲̅̅Suami isteri (̲̲̅̅)
jadikan suami ladang pahala
redha suami redha Allah
minta maaf pada suami
suami akan juga minta maaf pada isteri
konsep ada beri dapat

Bila kita suka maafkan orang
Allah buka hati orang untuk maafkan kita

Jadikan kita takde akaun, takde hutang dgn org supaya kita dpt jumpa Allah dgn hati yang bersih

Minta maaf, hati tenang

Jadikan amalan kita:
Minta maaf sebelum tinggalkan majlis
supaya tiada yg tertinggal /rasa hati
org yg berjumpa dan berpisah kerana Allah akan dapat naungan arash di Mahsyar yang panas

Orang yang berjiwa besar saja boleh meminta maaf

Jgn sesekali kita berdendam pada sesiapa
"saya tak maafkan awak dunia akhirat.. jumpa di padang mahsyar saya tuntut!"
NO NO NO
Padang Mahsyar terlalu sesak dengan manusia dan penyeksaan bermula kita tak mampu utk bertahan walau seminit utk menunggu orang yang kononnya bersalah pada kita utk dibicarakan
maka lebih baiklah maafkan aja

Kita manusia pasti ada salah dan silap, sebesar manapun darjat kita, turunkanlah ego kita, bermaaf-maafan utk sama2 mncari keberkatan dlm hidup dan redha Allah.

Andai ada terkasar bahasa, harap maafkan

xoxo, Umi Fuzy
Share on Google Plus

About Fuzy Hamid

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

4 komentar:

  1. Thank you kak untuk peringatan ni.. ramai yang kata mcm tu, konon nak tunggu kat mahsyar..huhu..Astaghfirullah.

    ReplyDelete
  2. Masha Allah,tenang hati baca entri Umi..
    Kebetulan apa yang Umi nyatakan ada berlaku kepada LZ..
    Biasanya apabila LZ berurusan dengan orang ego, LZ akan biarkan manusia itu terus dengan sikapnya, LZ tak akan banyak bercakap dengan orang ego. Buang masa. Betul seperti Umi nyatakan "Orang ego sukar minta maaf
    orang yang rasa dia betul". Obviously memang dia tak betul.

    Nice sharing Umi..

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah...

    Baru tadi sembang dengan adik saya pasal ke halalkan makanan housemate suka makan macam harta sendiri. Lepas baca entry ni makin lapang pula dada..

    Semoga ada hikmah.

    ReplyDelete
  4. saya pilih untunk tenang jiwa daripada berdendam. Mintak jauh.

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!