Rahsia Penanam Pokok Thailand terbongkar

Saturday, August 12, 2017 8 Comments A+ a-

Sesiapa saja pun mesti suka tengok kalau tanam pokok limau kasturi berbuah lebat kan walhal cuma tanam dalam pasu jer dan tadi Umi dah berjaya membongkar rahsia..hehe bukan Umi yang bongkar rahsia tapi dah jumpa rahsia ni yang dicopypaste dari dalam blog Sinar FM.  

Jadi apa kata kita cuba cara ni kot2 menjadi kan dan Umi yang punya tanah sekangkang kera tu pun tercuit hati nak cuba juga tau.

Psst...ke Umi yang lewat tau? hehe.  Better late than never kan!
ini rupanya rahsia pekebun thailand nak pohon berbuah lebat
fuhh kalau dapat berbuah cam ni memang kuruih la Umi haha

ini rupanya rahsia pekebun thailand nak pohon berbuah lebat
mudah sungguh bahan-bahan tu kan..

Bahan-bahan:
2 kg Kulit telur dibasuh bersih dan dikeringkan
2 kg Gula Perang
1 biji Ragi tapai
1 botol Yakult
2 kotak Susu segar
2 biji Air kelapa muda

Cara-cara:
1. Kisar halus kulit telur dengan mengunakan pengisar kering
2. Adun kesemua bahan bersama di dalam satu bekas
3. Peram selama 14 hari dan perlu dikacau sekurang-kurangnya 2 hari sekali
4. Selepas 14 hari, saringkan bahan untuk mengambil pati air perapan
5. Buangkan daun-daun yang terlalu matang pada pokok yang bakal disembur
6. Gunakan 10 ml pati bersama 20 Liter air dan semburkan pada permukaan daun seminggu sekali

8 Comments

Write Comments
Lina Shaza
AUTHOR
12 August 2017 at 17:52 delete

WAH...SNG JUGA YE BUATNYA UMI...

Reply
avatar
mamapp
AUTHOR
12 August 2017 at 20:08 delete

Ya Allah lebat gitu sekali jadinya.. bagusnya Cara ni

Reply
avatar
13 August 2017 at 00:57 delete

wow saya guna baja macam2 jenis dah tapi daun je lebat. Buahnya naik tapi kecut balik. Mungkin boleh try baja ni. Thanks share. :D

Reply
avatar
15 August 2017 at 16:52 delete

sila buat...nnt boleh sedekah sikit buat jeruk

Reply
avatar
Adam
AUTHOR
16 August 2017 at 02:27 delete

Nak tanya ni.

10 ml pati bersama 20 Liter di sembur kat dau ke. Bukan disiram kat akar.

Sukatan tu untuk berapa pokok.

Thanks.

Reply
avatar
Adam
AUTHOR
16 August 2017 at 02:28 delete

Entry yg lain nanti saya baca.

Reply
avatar
Jas Lam
AUTHOR
16 August 2017 at 14:49 delete

Wow !!!!! pokok limau kasturi berbuah lebat yer ...

Reply
avatar

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!