Friday, December 29, 2017

Resepi | Labu Kuning Masak Lemak Putih

Masak lemak labu kuning ni memang kegemaran Umi dan adik beradik lebih-lebih lagi mak yang memasak dengan penuh kasih sayang pastu tambah pulak dengan sambal belacan, ikan goreng atau dengan ikan masin..memang sah bertambah-tambah nasi tu.

Kalau dulu, mak selalu beli sebiji labu, kemudian biji labu tu diambil, dicampur dengan garam dan dikeringkan dan bila dah kering boleh la makan macam kuaci tapi sekarang ni, ishh tak de la nak membuatnya.





Resepi | Labu Kuning Masak Lemak Putih


Bahan-bahan

1/2 biji labu kuning, dikupas kulit dan dipotong besar-besar
1/2 cawan santan cair
1/2 cawan santan pekat
3 ulas bawang merah, dihiris
1 ulas bawang putih, dihiris
1 batang cili kering, dipotong atau cili api, diketuk
1 batang serai, diketuk
sehelai daun kunyit (kalau suka)
1 biji telur (kalau suka)
Garam secukup rasa


Cara membuatnya :


Masukkan labu, bawang merah, bawang putih, serai kedalam periuk berisi air, direbus sehingga lembut tapi jangan sampai terlebih lembut.  Kemudian masukkan daun kunyit, cili kering dan santan cair, dikacau perlahan, pecahkan telur dan akhir sekali masukkan santan pekat.  Biar selama lebih kurang 3 - 5 minit dan tutup api.  Pastikan jangan sampai pecah minyak, kalau tak memang melugai la hehe.  Akhir sekali masukkan garam secukup rasa.


Nota :

Ada yang memasak labu ni tanpa merebus sebab depa suka labu tu nampak sebiji-biji tapi Umi suka biar labu tu lembut lebih-lebih lagi bila Umi memasak setiap hari untuk mak dan abah, jadi lauk pauk yang dihantar harus la lembut kan tapi sememangnya Umi suka labu tu lembut, baru terasa lemak santannya tu..heehee

2 comments:

  1. Sha tak makan labu tapi kuah dia sha suka.. Resepi yang sedap..

    ReplyDelete
  2. boleh try ni masak nanti untuk makan malam...

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!