Saturday, August 18, 2018

,
Dah lama rasaanya tak menulis review novel yang Umi baca, bukan sebab dah hilang minat membaca novel,tidakkk sama sekali dan tidak pulak berhenti membeli novel secara atas talian tapi kesempatan untuk menulis pasal novel-novel ni memang mengambil masa kekonon nak bagi pembaca teruja membeli dan mejiwai watak-watak dalam novel.  Opps panjang lebar pulak mukadimah ni..hehe

Terima kasih kepada Rozana Aboo Hassan yang memberi novel ni yang dah lama habis dibaca dan antara novel yang menarik untuk dibaca dan penuh dengan kata nasihat buat pasangan suami isteri yang inginkan keredhaan Allah swt.




Penulis : Noorfadzillah Omar
Muka surat : 523
Rating : *****

Kisah cinta yang lahir dari ketidaksempurnaan diantara Nur Wardah, sigadis OKU  yang cantik dan Engku Ashraf, sijejaka yang terpaksa berkahwin dengan pilihan kedua orang tuanya juga atas desakan kekasih hati yang punya muslihat.  Persahabatan antara kedua orang tua pasangan ni sememangnya erat dan si gadis sering dibulinya sewaktu kecil dan gadis ini juga yang membuat hatinya tidak keruan pertama kali bertentang mata dalam satu pertemuan.


Hidupnya cinta bukan kerana bahagianya kita
Itu perkara pertama yang dipelajari Nur Wardah pada saat dia mengabdikan dirinya bagi membangunkan Yayasan Nur Wardah.  Dia berasa cintanya kuat di situ bagi membantu mereka yang memerlukan


Nur Wardah cekal dan tidak pernah mengeluh mahupun berputus asa dalam membangunkan Yayasan Nur Wardah bagi membantu anak-anak yatim bersama ayahnya, Haji Wahid. Kedatangan Engku Amar dan Puan Norlin merubah segalanya.  Sebagai anak yang baik dan taat, Wardah akur dengan permintaan ayahnya dan walau dia sendiri menyukai Aiman, abang sepupunya. Aiman sendiri tak pernah menyuarakan hasrat hati secara terus kepada Wardah, namun Aiman redha bila Wardah akan dijodohkan dan jodohnya adalah sahabatnya sendiri.

Kehadiran Anita, adik sepupunya yang sosial yang ditempatkan di yayasan oleh ayahnya tidak membantutkan Wardah untuk mengubah Anita menjadi lebih baik malah Anita yang sukakan kebebasan bertukar menjadi lebih baik dengan bantuan Aiman dan Ustazah Marina.


Hidupnya cinta bukan kerana rupa
Itu pengajaran kedua yang Nur Wardah pelajari saat dia bernikah dengan Engku Ashraf.  Hidupnya sengsara dan jauh daripada bahagia.  Semuanya kerana zahir kakinya yang tidak sempurna akibat virus Polio sejak kecil, dan Engku Ashraf mentafsirkannya dengan penuh kesalan.

Perkahwinan Wardah tidak seindah yang diharap kerana suaminya masih mengharap berjodoh dengan kekasih hatinya yang juga sepupunya tapi Wardah tabah. Sifat cemburu Engku Ashraf kepada Aiman juga membuat Wardah semakin tertekan tapi dia tetap berdiam malah tidak pernah menceritakan keburukan layanan suaminya kepada kedua mertua apalagi kepada ayahnya

Wardah disetubuhi sewaktu Engku Ashraf dalam keadaan mabuk buat pertama kalinya dan api cemburu Engku Ashraf semakin bertambah kerana mensyaki adanya hubungan sulit antara mereka kerana Aiman pernah bercerita tentang sayangnya kepada adik sepupunya itu.

Hidupnya cinta bukan kerana sempurnanya diri
Itu perkara terakhir yang Nur Wardah pelajari, pada saaat suami terlantar di katil hospital.  Tanpa jemu dia menjaganya dan dalam ketidaksempurnaan itu, tumbuh cinta Engku Ashraf kepada isterinya.  Cinta yang lahir daripada ketidaksempurnaan


Tindakan Engku Ashraf ingin memberikan geran tanah Yayasan kepada kekasih hati membongkar rahsia yang membuatkan Engku Ashraf sedar dan dengan segala kekusutan, dia kemalangan.  Ketabahan Wardah menjaga dan kecurangan Rasheedah menyedarkan Engku Ashraf untuk menghargai isterinya. Betapa dia merasa kerugian kerana mengabaikan isteri yang sebaik Wardah.  Apabila cinta semakin mekar, Engku Ashraf tidak tahu akan penyakit yang semakin menular dalam tubuh Wardah kerana isterinya tidak pernah membenarkan dia menuruti apabila membuat pemeriksaan.

Hidupnya cinta bukan kerana hidupnya kita
Itu perkara yang tidak sempat Nur Wardah pelajari pada saat lahirnya Engku Nurain, kerana dia meninggalkannya untuk kita pelajari sendiri.  Ia akan mempertemukan kita kepada erti cinta sejati dan makna perjalanan yang abadi

Wardah akhirnya menemui Ilahi akibat penyakit polio yang menyerang dan semakin parah tanpa pengetahuan sesiapa kecuali doktornya. Kelahiran Engku Nurain yang saling tidak tumpah seperti ibunya menjadi kebahagian Engku Ashraf dan kasihnya kepada satu-satunya cahaya mata melebihi segalanya.

************

Mungkinkah ada sambungan? Apakah mungkin Engku Ashraf akan jatuh hati dengan Ameesha kakak kepada Anita yang punya wajah saling tak tumpah seperti sepupunya Wardah?

Friday, August 17, 2018

,
Siapa tak suka bunga? sesiapa je kalau terdengar ada orang nak bagi bunga tu pasti hati pun berbunga-bunga walau belum dapat lagi dan bila dah dapat memang senyum sampai ke telinga..betul kan? 

Sekarang ni dengan kepesatan industri e-dagang di peringkat global telah memacu perkhidmatan penghantaran bunga dan membolehkan pengguna mencipta kenangan indah bersama insan tersayang. Bayangkan, betapa mudahnya kita boleh memilih jambangan bunga kegemaran kita buat si dia dan merancang penghantaran semudah di hujung jari sahaja dengan harga serendah RM89 sahaja !



Dengan harga serendah RM89 shaja, tak kisah la pilihan jambangan sempena hari lahir hingga ke kiriman bunga sebagai tanda ucapan tahniah, titipan istimewa sempena sambutan Hari Kekasih dan Hari Ibu, Flower Chimp akan memenuhi keperluan bunga-bungaan buat kita. Melangkah setapak ke hadapan berbanding pesaing mereka, Flower Chimp menawarkan perkhidmatan penghantaran ke seluruh negara yang meliputi lebih daripada 80 daerah di dalam Malaysia, termasuk di Sabah dan Sarawak. Dengan rangkaian meluas seperti itu, tidak hairanlah perkhidmatan penghantaran bunga dalam talian tersebut menjadi pilihan utama pelanggan yang turut menikmati penjimatan menerusi penghantaran secara percuma ke atas semua tempahan tanpa had perbelanjaan minima. Malah, pelanggan juga boleh menjadualkan penghantaran pada hari yang sama bagi semua tempahan yang dibuat sebelum pukul 1 tengah hari untuk mengejutkan insan tersayang mereka.


Walaupun kami masih baharu dalam perniagaan penghantaran bunga ini, Flower Chimp telah berkembang hingga menjadi jenama terkemuka dalam industri ini. Dalam tempoh kurang daripada dua tahun, kami telah menjadi pilihan nombor 1 dalam perkhidmatan penghantaran bunga secara dalam talian di Malaysia, Indonesia dan Filipina dengan rekod pertumbuhan lima (5) kali ganda berbanding tahun lepas,Maximilian Lotz, Pengasas Flower Chimp



Berikutan prestasi memberangsangkan mereka dalam perkhidmatan penghantaran bunga secara dalam talian, Flower Chimp berjaya menambat pelaburan berjumlah RM 6 juta daripada sekumpulan pelabur termasuklah Asia Venture Group (AVG), sebuah syarikat persendirian yang telah menilai potensi besar Flower Chimp menerusi model perniagaan dan strategi pemasaran mereka yang unik. Syarikat yang sama turut membuat pelaburan dengan syarikat lain seperti iMoney, Happy Fresh dan iPrice


Kami mensasarkan untuk mengembangkan rangkaian kami di Singapura menjelang pertengahan bulan Ogos 2018 dan di negara Asia Tenggara yang lain termasuklah Vietnam, Thailand dan Hong Kong pada tahun 2019,” Maximilian Lotz, Pengasas Flower Chimp


Lotz dan rakan kongsi/Ketua Pegawai Operasi, Niklas Frassa yang mendalami sendiri perniagaan bunga-bungaan berhasrat untuk menggunakan pelaburan yang diterima untuk mengukuhkan operasi mereka di Indonesia dan Filipina, di samping meningkatkan infrastruktur teknikal untuk memanfaatkan pelanggan kami dengan ciri-ciri pintar termasuklah sistem penjejakan secara langsung bagi setiap pesanan. 


Dalam masa yang sama, kami menjalankan kajian ke atas pasaran semasa secara berterusan dalam mencari idea untuk produk dan promosi baharu untuk pelanggan kami yang kembali untuk mencari sesuatu yang bersesuaian dengan keperluan mereka,”
“Dengan kuasa pemasaran dalam talian dan media sosial, kami mahu mengukuhkan penjenamaan kami dan menjadi pilihan pertama dalam kalangan pelanggan yang semakin lama semakin bijak mengendalikan perkata berkaitan teknologi. Kami yakin, dalam tempoh dua belas (12) bulan akan datang, dari Suku Keempat (Q4) 2018 hingga ke Suku Keempat (Q4)  2019, Flower Chimp akan berkembang sehingga tiga (3) kali ganda menerusi sumbangan daripada empat pasaran utama iaitu Malaysia, Singapura, Indonesia dan Filipina” Niklas Frassa, Ketua Pegawai Operasi





Flower Chimp di Malaysia
Instagram: @flowerchimp

Flower Chimp di Indonesia
Instagram: @flowerchimp.id

Flower Chimp di Filipina
Instagram: @flowerchimp.ph

Thursday, August 16, 2018

,
 Antara lauk kegemaran Umi yang sangat mudah dan ringkas.  Kalau ada lauk ni makan dengan nasi panas pun dah mencukupi, tak perlu lauk lain..hehe

Resepi ni Umi dah simpan beberapa tahun dulu, diambil dari Berita Harian kalau tak silap, dah banyak kali buat tapi baru kali ni sempat ambil gambar dan kongsi diblog.  Selamat mencuba



Resepi : Udang Masak Berempah


Bahan-bahan :
  • 300gm udang yg sedang
  • 4sudu makan rempah kari
  • 2 biji bawang putih diketuk
  • 1sm halia dimayang
  • Minyak untuk menumis
  • Sedikit gula
  • Sedikit garam
  • 3 keping asam keping
  • 3 biji lada hijau dipotong kasar (kalau tak suka, tak payah letak)

 
Cara membuatnya :
  • Siang udang dengan mengerat hujung kepala dan ekornya atau buat ikut kesukaan.  Umi suka buang belah kepala sebab nak buat tahi udang yang memanjang tu sebab kalau tak buang, nanti bila makan rasa berpasir

  • Panaskan kuali bersama minyak dan tumis bahan-bahan yg di mayang serta bawang putih yang diketuk hingga kekuningan. 
  • Kemudian masukkan rempah yang telah dibancuh dengan ½ cawan air sejuk dan biar sampai pecah minyak.

  • Masukkan udang, sedikit gula dan asam keping dan dikacau.  Kemudian masukkan lada hijau, dibalik-balik supaya semuanya berpalut dengan rempah.  

  • Apabila cukup masak, tutup api, letak garam, kacau dan bolehlah diangkat dan dihidangkan


Wednesday, August 15, 2018

,

Para suri rumah, janda dan ibu tunggal dah boleh menarik nafas lega dengan pembukaan pendaftaran Caruman Sukarela Insentif Suri (i-Suri) yang boleh dibuat mulai hari ni dengan mengunjungi mana-mana 67 cawangan KWSP seluruh Malaysia.



Buat mereka yang sudah berdaftar di eKasih, mereka boleh menyertai i-Suri dan membuat caruman minima sebanyak RM5 sebulan dalam akaun persaraaan yang melayakkan mereka menerima insentif kerajaan sebanyak RM40 setiap bulan melalui akaun KWSP mereka.

Kerajaan menetapkan tiga syarat utama iaitu berusia 60 tahun ke bawah, warga Malaysia dan berdaftar dengan eKasih. 

“I-Suri memberi manfaat yang sama seperti ahli KWSP lain seperti dividen tahunan ke atas simpanan persaraan, pengeluaran umur 50, 55 dan 60, bantuan hilang upaya dan bantuan kematian.
“Ini adalah sebagai tambahan kepada insentif kerajaan sebanyak RM40 setiap bulan,” 
Dato' Mohd Naim Daruwish, Timbalan Ketu Pegawai Eksekutif KWSP (Operasi)

Selain telah berdaftar dalam sistem e-Kasih, mereka yang layak berdaftar dalam skim i-Suri harus mempunyai ciri-ciri berikut
  • Isteri kepada Ketua Isi Rumah
  • Balu 
  • Bercerai atau bujang
  • warganegara Malaysia
  • berusia bawah 60 tahun
  • mencarum sekurang-kurangnya RM5 sebulan atau RM60 setahun
Berdasarkan statistik eKasih, seramai 221,890 suri rumah, balu (98,536) dan ibu tunggal (28,116) dari golongan miskin tegar layak menerima insentif kerajaan itu selepas mendaftar untuk i-Suri.

Nak tahu lebih lanjut berkenaan eKasih, hubungi Pusat Panggilan Kerajaan Malaysia (MGCC) di 603-8000 8000 atau sebarang penjelasan produk dan perkhidmatan KWSP, hubung Pusat Pengurusan Perhuubaungan di 603-8922 600 atau terus ke laman sesawang www.kwsp.gov.my atau terus ke mana-mana cawangan KWSP di seluruh negara 

sumber : harian metro

,
Siapa dah berzakat? siapa dah berdaftar membayar zakat secara atas talian? Sekarang ni pelbagai kemudahan tersedia buat kita antaranya pembayaran zakat diatas talian tanpa perlu kita ke kaunter bayaran dan beratur panjang, hanya dihujung jari kita.

Pusat Pungutan Zakat-MAIWP (PPZ-MAIWP) telah melancarkan satu kempen khas bermula 1 Ogos hingga 31 Oktober 2018 bagi pembayaran zakat melalui Portal PPZ-MAIWP iaitu Jom Berzakat @ zakat.com.my. Portall PPZ-MAIWP merupakan salah satu saluran kemudahan bayaran zakat yang disediakan oleh PPZ-MAIWP untuk menggalakkan masyarakat umum menunaikan kewajipan berzakat bagi membantu meningkatkan ekonomi lebih ramai asnaf yang mana pembayar zakat boleh membuat pembayaran zakat secara online bila-bila masa dengan mudah dan cepat.

Dalam menggalakkan perlaksanaan kewajipan berzakat menerusi portal ini, PPZ-MAIWP telah mendapat tajaan daripada SeriGroup Global Sdn Bhd yang menaja 20 hadiah menarik setiap bulan untuk dimenangi pada setiap bulan sepanjang bulan Ogos, September dan Oktober 2018 dengan jumlah keseluruhan bagi 60 pemenang apabila mereka membuat pembayaran zakat melalui Portal PPZ-MAIWP.  Kesemua hadiah bagi ketiga-tiga bulan tersebut akan disampaikan kelak pada  Karnival Zakat pada 1 Disember 2018.


Antara objektif kempen ini dijalankan adalah khusus bagi menggalakkan para peniaga online, sendirian berhad yang mempunyaii keuntunga di Wilayah Persekutuan dan pekerja yang mempunyai majikan di Wilayah Persekutuan namun berkerja di luar negara serta amnya kepada umum yang ingin memudahkan pembayaran zakat mereka.




Pelancaran Kempen Jom Berzakat @ zakat.com.my telah disempurnakan oleh Tuan Haji Ahmad Shukri Yusof, Ketua Pegawai Eksekutif PPZ-MAIWP  dan turut dihadiri oleh Puan Noradzura Podzi, Pengarah SeriGroup Global Sdn Bhd dan Encik Muhammd Khalif Samsudin, Pengarah Bersama SeriGroup Global Sdn Bhd

PPZ-MAIWP sedang mempergiatkan penggunaan medial sosial rasmi PPZ-MAIWP agar dapat menarik minat lebih ramai pembayar yang akan membayar melalui Portal PPZ-MAIWP. Pihak PPZ-MAIWP mensasarkan seramai 4,500 pembayar baru yang tidak mengulangi pembayaran zakat mereka dengan kutipan sebanyak RM2.5 juta.



SYARAT DAN CARA PENYERTAAN KEMPEN :
Pembayar hanya perlu membayar zakat melalui Portal PPZ-MAIWP - www.zakat.com/kempen dalam tempoh kempen bermula 1 Ogos 2018 - 31 Oktorber 2018.

PPZ-MAIWP menyeru agar semua umat Islam terutamanya di Wilayah Persekutuan dapat menunaikan zakat melalui platform Portal PPZ-MAIWP agaar ianya dapat mengembalikan hak asnaf sebanyak 2.5% yang ada di dalam harta kita disamping mengurangkan kemiskinan masyarakat bandar


" PPZ-MAIWP Memudahkan Anda Berzakat "

Jom bayar zakat : www.zakat.com.my
Talian zakat : 1300 88 5757

BERZAKAT MEMBAWA BERKAT

Monday, August 13, 2018

,
Orang selalu cakap orang bandar mesti tak kenal banyak jenis pokok, ada betul dan ada yang tak betul tapi yang pasti kalau kita rajin membaca dan suka mencuba, rasanya kita akan jadi lebih pandai dari orang lain.

Banyak Khasiat Daun Jambu Batu Yang Mungkin Kita Tak Tahu
Seingat Umi sejak kecil, memang kenal sangat dengan pokok jambu sebab dulu suka panjat pokok jambu batu, selain jambu batu dulu Umi cuma kenal jambul yang isinya warna putih dan warna pink, tak besar tapi boleh digenggam.  Ada jambu air, jambu bola, jambu susu dan sekarang ni jambu madu yang besar dan dijua secara komersial.  Umi pasti ramai yang tak pernah pegang atau mungkin tak pernah tengok sendiri jambu bola yang bijinya besar dan jambu susu yang berwarna putih dan yang muda agak kelat dan kalau masak pun agak masam tapi kesedapannya memang speechless....hehe

Batang daun jambu ni memang keras dan liat, jadi ranting dia memang sesuai buat lastik hehe

Sebenarnya bukan nak bercerita pasal pelbagai buah jambu tapi Umi nak kongsi khasiat daun jambu sebab semasa arwah abah bedridden, kami rebus air daun jambu untuk cuci luka bedsore tu untuk mengurangkan kegatalan tapi luka abah terlalu besar tambahan pulak abah terbaring. At least kami mencuba.
  • Daun jambu, diramas dan disapukan di ketiak sekiranya ketiak kita berbau atau kita gosok seluruh badan dengan daun yang diramas, InsyaAllah hilang bau badan yang tak menyenangkan.  Teruskan petua ni supaya masalah badan berbau kita terus hilang.
  • Ambil daun jambu, dibasuh dan direbus.  Minum macam minum air teh bagi mengurangkan tahap kolestrol jahat (LD) di dalam darah tapi tidak mengurangkan kolestrol baik (HDL) yang diperlukan oleh badan kita. 
  • Meredakan masalah batuk dengan minum air rebusan daun jambu
  • Melegakan rasa gatal dan tidak selesa pada kulit akibat elergi atau jika terkena gigitan serangga.  Tumbuk daun jambul dan tampal bahagian yang gatal
  • Menghalang jangkitan kuman akibat luka.  Lumatkan daun jambu dan sapu pada luka.  
  • Merawat jerawat dan jeragat.  Ambil daun jambu, ramas dan lumatkan dan tampal pada jerawat dan jeragat.
  •  Melegakan perut dari keracuan. Minum teh daun jambu untuk melegakan perut yang memulas
  • Jaga badan - minum teh daun jambu baik untuk memotong selera makan berlebihan sebab teh daun jambu menghalang pertukaran karbohidrat kepada gula 
  • Merawat demam denggi, ambil 6 helai daun jambu, masukkan 5 cawan air dan rebuh hingga kandungan air dalam periuk menjadi separuh. Minum air rebusan bila dah sejuk.  Daun jambu dikatakan boleh meninggkatkan jumlat platelet dalam darah.
  • Bagi melegakan sakit gigi, radang gusi dan luka dalam mulut, ambil sehelai daun jambu, bersihkan dan kunyah tapi hampas daun tu tak perlu makan.
  • Katanya juga daun jambu boleh mengawal masalah diabetes dengan meminum air rebusan daun jambu dan ia akan mengawal tahap gula dalam badan hingga berkurangan dan seterusnya tidak merangsang rembesan insulin
  • Menghalang rambut gugur.  Regus daun jambu dan biarkan ia sejuk dalam suhu bilik.  Basuh kepala dengan air rebusan sambil diurut pelahan ke dalam kulit kepala atau lumatkan daun jambu dan tampal keatas kepala dan urut supaya menyerap ke kulit kepala
  •  Katanya ektrak dari daun jambu boleh menghalang pembesaran kanser prostat.  Wallahuallam, tak cuba tak tahu, dah cuba tidak memudaratkan rasanya.
Kalau dulu pokok jambu tumbuh kat sebelah rumah jer tapi sekarang ni memang payah nak jumpa.

Selamat mencuba

    Sunday, August 12, 2018

    ,
    Assalammualaikum, salam hujung minggu buat semua.

    Resepi kali ni bukan terlalu istimewa tapi ni juadah pemikat hati en hubby Umi. DH ni kalau dengan petai memang berselera sangat, jadi semalam masak ler sambal udang dengan petai memandangkan dia baru balik dari luar daerah minggu lepas.  Kat rumah ni hanya DH dan cik Meya jer yang makan petai, yang lelain cuma makan udang dan tengok petai.

    Resepi : Sambal Udang Sedap Dengan Petai

    Bahan-bahan:
    500 gm udang putih sederhana besar, dibuang kulit
    3 papan petai, dibuang kulit dan dibersihkan
    3 ulas bawang merah, dihiris
    3 ulas bawang putih, diketuk
    1/4 gula gerek
    air asam jawa
    1 cawan air putih
    Garam secukup rasa


    Bahan untuk dikisar:
    15 tangkai cili kering, direndam dengan air mendidih dalam 5 minit, toskan
    3 tangan cili merah
    1 biji bawang besar, dihiris
    1/2 inci belacan

    Nota : cili merah akan mengurangkan rasa pedas dan lebih sedap dan wangi bila dibuat sambal tumis


    Cara membuatnya :
    •  Panaskan minyak didalam kuali, tumis bawang besar yang dimayang hingga kekuningan
    • Masukkan bahan yang dikisar, tumis hingga terbit minyak
    •  Masukkan air asam jawa, gula gerek dan kacau hingga sebati
    •  Masukkan udang kemudian kacau supaya udang sebati dengan sambal dan masukkan petai, kacau dan biarkan dengan api perlahan
    •  Tutup api dan masukkan garam secukup rasa.

    Selamat menjamu selera.

    Saturday, August 11, 2018

    ,

    Tiada lagi surat pengenalan untuk di simpan didalam dompet mahupun di rumah, tiada sesiapa yang patut menyimpan sebarang kad pengenalan orang lain walau hanya untuk kenangan kerana tatkala kita dipanggil Illahi, hanya sijil kematian yang perlu disimpan ahli keluarga. Begitu juga dengan abah,1 Ogos 2018 tempoh  hari,  Umi mengambil tanggungjawab untuk ke Jabatan Pendaftaran di UTC Keramat Mall untuk membuat sijil kematian abah selepas  10 hari abah meninggalkan kami.

    Pendaftaran Sijil Kematian Abah


    Kali terakhir datang ke Pejabat Pendaftaran rasanya 2 tahun sudah kot untuk buat kad pengenalan baru selepas kehilangannya di atas kecuaian diri *sobs

    Sebenarnya Umi ni berbelah bagi nak pergi kat Taman Melawati ke atau kat UTC Keramat sebab bimbang masalah meletak kereta dan ternyata memang susah nak park kereta yang agak besar ni, jenuh la jugak dan syukur bila ternampak ada kawasan parkir yang bertentangan bangunan Keramat Mall dan untuk sekali masuk kena bayar RM4, ok la jugak kan

    Sesampai tercanggak juga nak cari kat mana nak ambil nombor, rupanya kena ke kaunter pertanyaan di luar legar dan kat sini juga nombor yang akan diambil untuk sebarang urusan dengan pejabat kerajaan yang ada di Keramat Mall.

    Pesanan : pastikan borang di isi lengkap dengan lain-lain dokumen yang diperlukan untuk pendaftaran ya

    Apa yang diperlukan?
    • Salinan Daftar Kematian / Permit Mengubur JPN.LM02 (Pin. 1/11)
    • Surat Hospital Berkenaan Kematian
    • Kad Pengenalan simati yang asal
    • Kad Pengenalan pemaklum (asal dan salinan)


    Tiada Bayaran yang dikenakan

    Siapa yang Layak Membuat Pendaftaran
    • Ibu bapa simati
    • suami atau isteri simati
    • anak-anak simati
    • adik beradik simati
    • Pemaklum kepada kematian seperti yang tercatat dalam Daftar Kematian/Permit Mengubur

    Urusan Ringkas dan Mudah

    Pegawai dikaunter akan melihat borang daftar Kematian / Permit Mengubur dan suruh kita lengkapkan apa yang tak lengkap dan kita akan diminta buat salinan kad pengenalan simati dan yang pemaklum dan satu salinan borang kematian, lepas tu kita ke kaunter semula untuk ambil no. dan tunggu hingga no kita tu muncul di skrin.

    Pendaftaran Sijil Kematian Abah
    Nombor tertera di skrin yang Umi kena ke kaunter 4, dan seperti biasa Umi bagi salam dan duduk sambil menyerahkan borang dan dokumen lain.  Sempat Umi berborak dengan pegawai yang peramah yang beritahu ini kali pertama dia menerima dan membuat pendafttaran kematian untuk warga emas berusia 92 tahun  sambil Umi sempat bercerita kisah abah..memang menarik bila bercerita pasal abah, kisah waktu hidup abah dan saat abah sakit.  Terlalu menarik dan sungguh istimewa seorang abah kami sampai mengalir air mata sebak dan saat Umi menulis ni sebak tak pernah susut dan rindu pada abah, rindu untuk mendakap abah, bercerita dengan abah, bergelak ketawa dengan abah. Memang rindu, tersangat!

    Selesai menyerahkan borang, kita akan tunggu untuk mendapatkan sijil dan tadaaaa tak sampai 15 minit, Sijil Kematian abah dah ada dalam tangan.

    Bagi setiap kelahiran, Jabatan Pendaftaran akan dimaklumkan dan urusan surat kelahiran atau surat beranak akan mengambil masa beberapa minggu (seperti pengalaman Umi dulu) dan untuk sebarang kematian, jabatan ini juga perlu dimaklumkan dan urusan mendapatkan sijil kematian hanya dalam sehari atau lebih tepat kurang setengah jam kalau tak ramai orang.

    Kak Cik rindu abah dan akan sentiasa berdoa supaya abah dipermudahkan dan ditempatkan di Jannah.

    ******************

    28 Julai lalu, kami adik beradik menghantar cendrahati buat kakitangan Hospital Angkatan Tentera Tunku Mizan dimana arwah abah di rawat dan menghembuskan nafas terakhinya.  Memang syahdu tapi memang niat Kak Jang untuk mengucapkan terima kasih dengan memberi bouquet bunga dan coklat kerana HTMTM ni memang terbaik dari kakitangan, jururawat, doktor dan juga bahagian forensik.

    Pendaftaran Sijil Kematian Abah
    Terima kasih yang tak terhingga dari kami yang membantu arwah abah dan memang syahdu juga la terutama bila Umi bercakap dengan kakitangan di tingkat 4, dimana arwah abah ditahan selama 2 minggu sebelum dibenarkan pulang.
    ,
    Kemeriahan AFB Fun Day 2018 Penuh Ikatan Kemesraan  | Kisah AFB Fun Day selama 3 hari 2 malam  masih belum jemu dan masih diingati sampai hari ni. Umi pulak sahkan di saat akhir untuk hadir di hari pertama memandangkan Umi ada hal personal, tak dapatlah nak bermalam tapi tetap gagahkan diri untuk turut serta.  Mujur mommy Irra terima walau Umi confirm last minute dan terus bagitau kat Irra yang Umi akan join dengan 3 orang anak tapi bila tiba hari 2 orang anak gadis tu tak dapat join sebab dah mula kerja.

    13 Julai 2018
    agak kelam kabut jugak sebab setiap khamis Umi tidur kat rumah mak, lepas subuh baru balik, lepas tu ke rumah mak pulak untuk 2nd dan 3rd milk feed untuk abah dan seperti kebiasaan jam 2 - 2.30 baru selesai. Mujur hari Jumaat cikapplepie tak ada kelas tambahan tapi tetap kena tunggu untuk last milk feed tu. Selesai urusan kat rumah mak, terus Umi ke lokasi AFB Fun Day. Dug dag dug dag la jugak sebab tak pernah Umi jumpa in person mereka ni melainkan mommy Irra dan Eny di SBB dan pernah berjumpa Mya dan Akin di event Coolblog.

    Tak susah nak cari banglo Taj Villa ni, yang cuma sepelaung dari rumah Umi dan cuma mengambil masa dalam 5 - 7 minit untuk sampai.  Pertama kali tengok banglo ni dah wow hati berbunga suka sebab nampak kemas, bersih dan yang paling teruja pastilah cikapplepie tu sebab ada kolam mandi.

    Baca cerita tentang banglo Taj Villa di SINI


    Bak kata orang putih "let the picture tell the stories" walau hanya sebahagian dan selebihnya disimpan dalam kenangan terindah kami hehe

    Kemeriahan AFB Fun Day 2018 Penuh Ikatan Kemesraan

    Sewaktu Umi sampai, diaorang pun baru jugak sampai selepas makan tengahari di 1Cafe yang tak jauh dari banglo. Sempat la berkenalan dengan blogger yang selama ini dikenali di laman social dan chat di dalam Whatsapp group. Aktiviti kami yang pertama ialah membeli barangan dapur untuk dimasak malam nanti.  Agak sarat la jugak kereta Umi membawa Irra, Faizal, Mya, Akin,  KC, Diya dan Arzmoha yang baru sampai terus kami tarik join sekali haha..dah jadi macam sardin rombongan cik kiah ke NSK. Sampai ke NSK, terus berbahagi tugasan untuk membeli jadi tak la buang masa kan dan kerja menjadi lebih cepat.

    Usai sampai ke banglo untuk membuat persiapan sesambil berborak dan mengunyah kek coklat leleh moist air tangan PapaGlamz, brownies kedut Eny dan  cheezy sausage roll oleh Syu. 

    Apa menu makan malam kami?
    Ada udang, ayam, sosej dan daging kambing yang dibawa khas oleh Eny dari Ipoh dan ikan siakap bakar memang sedap kalau makan dengan air asam kan.  Thumbs up untuk Mya dan pokciknya yang rajin sungguh ke sana sini membeli barangan walau tersilap beli belacan.  Apa pun lawak papadom dan belacan memang tak akan dilupakan.


    Kerja membakar ni kerja orang lelaki kan jadi tugasan tu diambil tanpa banyak soal dek PapaG,  DaddyG, hero mommy Irra, husband Syu, husband Ami dan pokcik kesayangan Mya serta Arzmoha yang kena ragging menghidupkan api sebelum dia berangkat balik..hehe

    Sewaktu makan malam pulak berjalan serentak ice breaking, mengenali siapa yang tak kenal hehe, cukup santai dan hebat-hebat depa ni semua. Sambil makan sambil bergurau dana bergelak ketawa, memang fun sangat.  Lepas makan, acara bertukar hadiah  pun meriah walau masing-masing dah mengantuk apatah lagi anak-anak yang lepas makan terus terjun kolam ada yang dah terlelap pun.

    Sedar-sedar dekat jam 1 pagi jugak la Umi bergerak balik ke rumah, letih tapi masih tersenyum.

    Alhamdulillah, dapat juga Umi merasai kemeriahan walau hanya untuk sehari.


    Kemeriahan AFB Fun Day 2018 Penuh Ikatan Kemesraan


    Sememangnya kemeriahan 3Hari AFB Fun Day penuh kemesraan terjalin walau ada yang pertama kali bersua muka.  Keep it up you alls.

    Kita jumpa lagi di lain masa.  InsyaAllah


    Menjamu Selera di 1Cafe at Kemensah Grocer
    Sewaktu makan tengahari Umi tak sempat join tapi cuma mampu telan air liur jer la tengok kawan-kawan share gambar juadah dan menu kat group whatsapp.  Haish mengancam sungguh.  Tak per nanti esok lusa, boleh ajak DH pergi ke sana. Tak jauh pun.

    Lebih menyenangkan, cafe ni terletak berdekatan Masjid Al Iman, jadi sewaktu mak-mak dan anak-anak menjamu selera, para bapa pulak mengerjakan solat Jumaat.

    Kemeriahan AFB Fun Day 2018 Penuh Ikatan Kemesraan

    Tengok makanan yang kawan-kawan makan ni pun dah cukup menyelerakan dengan suasana cafe yang bersih, kemas dan teratur.

    Kemeriahan AFB Fun Day 2018 Penuh Ikatan Kemesraan

    Cafe ni  menyajikan sarapan pagi bermula 8 pagi, makan makanan ala carte dengan juadah Thai bermula  12.30 tengahhari atau pengunjung boleh datang untuk minum petang dari jam 4.30 petang hingga 7 malam.  Apa yang menarik ada Sup mamak Al-Deen Dorai (buat sesiapa yang rindu sup mamak dekat Jalan Doraisamy, jangan lepas peluang datang tau, yang pasti mengamit kenangan zaman muda mudi hehe

    Cafe ditutup jam 10 malam

    Alamat : 7-A, Jalan Romasra 1, Kemensah Heights, 68000 Kuala Lumpur

    Facebook : 1Cafe at Kemensah Grocer

    No telefon : 012 224 5025
    AFB Fun Day baru jer selesai tapi rata-rata kami ni masih tak boleh move on lagi, dok teringat, dok terbayang aktiviti dan bonding sesama kami sama jugak dengan Umi dan harap next gathering boleh la berlamaan dan mengutip ilmu memasak dan ilmu berblogging dari blogger no 1 Malaysia ni.

    Till next time...

    Thursday, August 9, 2018

    ,
    Sabai Sabai, is a common Thai word that most of us have heard and sabai sabai literally translate to being happy, relaxed or comfortable, perfectly embodies the Thai culture and lifestyle. The festival takes on this theme and featurs a wide range of Thai food products and snacks brought to Malaysia in selected HERO Market stores.  There will also be special priced offers for selected Thai products

    During the Sabai Sabai Thai Food Festival 2018, for every RM5 purchase of Thai products at the Hero Market outlet from 3 to 31 August 2018, consumers are eligible to participate in a lucky draw to win exciting prizes.  The first winner will receive two return flight tickets to Phuket with  4 Days 3Nights stay while the second prize winner will win two return flight tickets to Hua Hin with 3 Days 2Nights stay.  The third prize winner will receive a hamper worth RM500, fourth prize with hamper worth RM300 and firth prize will receive hamper worth RM200.

    The Department of International Trade Promotion, Ministry of Commerce of Thailand (DITP), HeroMarket and HPG Marketing (M) Sdn Bhd has jointly oganized Sabai Sabai Thai Food Festival 2018 from 3 Aug until 5 August 2018 recently in Berjaya Times Square.

    For more information about the Sabai Sabai Thai Food Festival 2018, visit  https://www.facebook.com/myheromarket/ or https://www.facebook.com/thinkthailand.my


    Win Free Holiday Package During Sabai Sabai Thai Food Festival 2018 with Hero Market

    "This is the first Sabai-Sabai Thai Food Festival organized with Hero Market and we expect more than 70,000 people throughout the festival period.  Over the past few years, we have observed an increasing demand in quality Thai products from Malaysian consumers. We chose Hero Market as a partner for this joint promotion becasue of their enthusiasm and constant support.  Additionally, we share the same vision for Malaysian consumers to continue to have more choices of good quality products from Thailand"  Ms Patcha Wutipanof, DITP

    "We are are excited to be part of the Sabai Sabai Thai Food Festival 2018 as we promote Thailand products and culture with our customers.  WE are heartened to be working together with Department of International Trade Promotion, Ministry of Commerce of Thailand for this initiative and look forward to similar collaborations in the future"  Francis Teng, Director of HeroMarket

    During the festival, a range of new products will be launched in Malaysia those include innovatie fruit snacks from J Fruit, famour Thai confectionery brand - HACKS, Japanese rice crackers - Doca, fried shrimp and crab chips - Manora, Pocky choco sticks, crispy fish snacks - 'Madam Fish', rice crisps - Tawan, roasted peanuts snacks - Otori, sweet tamarind from Tamarind House as well as snacks and beverage from international brands that are produced in Thailand such as Schweppes +C Lemon Flavour Soft Drink, Malee 100% juices, Birdy 3-in-1 coffee, Hales Blue Boy Syrup and many, many more Malaysian consumers can also get special priced offers from existing brands ranging from confectioneries and beverages
    "We have been bringing in Thai products since we started operations about seven years ago.  Thai products do well in Malaysia as Malaysians are taken up with their unique people's culture, innovative products and accepted taste offering which are undeniable.  Being a part of the 'Sabai Sabai Thai Food Festival 2018' has given us an opportunity to partner with DITP, and we look forward to this collaboration.  We hope, in time this will pave the way to increase the demand of Thai products for Malaysian"  Mr Soh Vleong, Managing Director of HPG Marketing

    "Thailand is one of our closest neighbors and Malaysians are constantly visiting the nation for business or plealsue, many buying Thai products during their travels.  While we have a good range of Thai products on our shelves, as partner of th 'SabaiSabaiThai Festival 2018 we will be offer more to our cusotmers who crave the variety of Thai products" Sharon Hew, Marketing Manager of HeroMarket

    Win Free Holiday Package During Sabai Sabai Thai Food Festival 2018 with Hero Market

    Apart from the in-store promotions, two major outlets will feature special activities in conjunctions with the "Sabai Sabai Thai Food Festival 2018" The opening ceremony was held at Berjaya Times Sqaure and officiated by H.E. Narong Sasitron, Ambassador of Thailand to Malaysian.  From 3 - 5 August 2018, there will be Thai cultural performances and workshops that will showcase Thailand's exquisite blend of culture and heritage.  Separately, from 16 - 18 August 2018 consumers can visit Desa Tebrau Johor Bahru and enjoy more Thai cultural performances alongside a Thai food festival and international bazaar.  Consumer who spend more RM30 at Hero Market Desa Tebrau and will receive a free 15 minutes Thai Massage courtesy of Thai Odyssey

    Win Free Holiday Package During Sabai Sabai Thai Food Festival 2018 with Hero Market



    About DITP
    The Department of International Trade Promotion (DITP) is the Thai Ministry of commerce's foremost agency dedicated to the rapid and sustained expansion of international trade for both domestic achievement and gloal benefit.  Over the last 40 years the DITP has facilitated countless multi-million -dollar trade deals, both governmental and private , to the satisfaction of international investors and entrepreneurs worldwide.  And as a whole new dimension unfolds with the launch of the ASEAN Economic Community (AED) in 2015, the DITP is ready to guide you in taking advantage of the almost unlimited possibilities presented by a free-trade system in a single market bloc of 600 million consumers.  The DITP, with its vast and varied database on manufacturers, exporters and service providers in Thailand and overseas, is ready to respond directly adn promplty to all requests from international entrepreneurs for any kind of product or service.  Through the DITP, you will be matched with an ideal partner in order to form a business partnership that is both mutually beneficial and progressive.


    About HERO Market
    Hero Market is a private limited company specializing  in the supermarket business. We currently operated 24 supermarkets in Klang Valley and Johor Bahru with a total workforce of more than 800 personnel.  Hero Market was incorporated in 2005 and the people behind Hero Market have an accumulative food retails experience of more than 75 years.  Our concept strongly emphasizes the fresh market department and everyday low prices.


    About HPG Marketing
    HPG Marketing started as a marketing office in 1998.  Our manufacturing and packaging factory for varieties of quality nuts of Home Peanut Garden an has been representing a handful of big brands from Thailand.  It began with small quantity orders and currently we are the sole distributors and brand owner of product produced in Thailand.  HPG marketing strives to bring more of Thailand's quality products into our demanding Malaysian market through a variety of business channels.
    ,
    Tempoh hari sewaktu balik dari Gua Musang, kami masih berkonvoi ke Cameron Highlands dan Umi ada bercerita yang Umi membeli jagung, sayuran dan paling Umi tak boleh tak beli kalau kat Cameron Highlands ialah leek (tak pasti kalau ada nama lain dalam bahasa Melayu). Leek ni baunya seakan daun bawang dan rupa pun lebih kurang macam daun bawang jugak tapi lebih besar

    Kisah percutian pendek di Gua Musang < SINI >

    Memang cukup teruja dan menggilai leek ni tak kira la nampak kat mana tapi terlebih taksub kalau kat Cameron sebab boleh beli dengan jumlah yang banyak.  Sesetengah orang tak suka makan leek sebab bau dia agak kuat tapi kalau Umi banyak resepi yang boleh dimasak dengan leek ni antaranya sup. Kalau dapat sup leek ni memang tak pandang lain dah..hehe.


    Resepi Sup Leek Dan Kentang

    Jom tengok resepi sup leek dan kentang yang sangat sedap


    Bahan-bahan
    • 4 cawan stok ayam
    • 4 biji kentang, dikupas kulit, dipotong kecil
    • 5 batang leek, dihiris dalam 1/2 inci
    • 2 batang seleri, dihiris dalam 1 inci
    • 2 pokok English parsley (kalau suka, kalau tak tak perlu)
    • 1 sudu besar lada hitam yang ditumbuk halus
    • Garam secukup rasa
    • 150ml Cooking cream Emborg atau Anchor

    Cara membuatnya:
    • Masukkan kentang, leek, batang celery periuk yang berisi stok ayam.  Renih hingga kesemua bahan lembut
    • Tutup api dan biarkan ia betul-betul sejuk sebelum dimasukkan kedalam pengisar dan dikisar  hingga halus.
    • Kemudian masukkan kesemua ke dalam periuk dan masukkan cream dan lada hitam yang telah ditumbuk (tak terlalu kasar tak terlalu halus) dan dimasak dengan api perlahan.  Masak dalam 20 minit sehingga sup cukup pekat menepati selera. Kena kerap dikacau takut ralit nanti melekat pulak.
    • Tutup api dan letakkan sedikit garam secukup rasa, kacau dan boleh dihidangkan
    • Boleh dimakan dengan roti dan paling Umi suka makan dengan baguette / french loaf (kalau orang kita panggil roti Perancis) yang boleh kita beli kat Hero Market atau Aeon

    Kalau nak bagi anak-anak kecil makan, kurangkan lada hitam tu atau tak payah letak tapi kurang kick la sikit asalkan sesuai dengan citarasa sendiri cukuplah.

    ****************

    Buat sesiapa yang tak tahu macam mana rupa leek, ni Umi ambil gambar dari google jer sebab yang kat rumah dah habis dimasak sampai lupa tapi gambar lama ada kot tapi jenuh nak mencari.  Harap membantu



    Image result for leek

    Wednesday, August 8, 2018

    ,

    Biobax Penawar Sakit Lutut Buat Encik Suami | Tugasan  DH yang kerap ke luar daerah memang memenatkan mana taknya dengan perjalanan darat dan peralatan untuk pengambaran yang harus disediakan sebelum bertolak, kena pastikan bateri kamera bercaj, kamera video lagi yang setiap satu alat ni punya la berat yang memang Umi mampu tengok jer la.  

    Dah banyak kali Umi tengok DH bila selesai solat mesti duduk sambil dok urut lutut dia, lenguh katanya.  Umi offer untuk sembur  Biobax Cool Theraphy, memula tu dia sombong la sikit..hehe sikit jer tapi lepas dipujuk, dia pun setuju guna.  

    "Mudah jer nak guna minyak ni D, you just sembur kat keliling lutut pastu you urut-urut sikit supaya minyak tu meresap ke dalam kulit"



    "Sedap la bau Biobax ni, macam minyak yang kita guna untuk anak-anak waktu baby kan" kata DH. Ececehh dah suka la tu.

    Haaa sekali guna, esok pagi tu DH mintak lagi..(tu la awat kekwat sikit malam tadi..hehe). 

    "Eh best la Biobax ni, berangin dan tak melekit" yeahh DH dah terpaut hati kat Biobax la nii, jadi memang berbaloi dan memang tepat pada masanya Biobax Cool Theraphy ada kat dalam rumah.

    Sejak dari hari tu memang DH guna  Biobax Cool Theraphy ni secara berturutan 3 kali sehari dalam waktu malam sebelum tidur, pagi dan lepas mandi dan dalam jangkamasa 2 minggu tak pulak DH dok complaint yang lutut dia masih lenguh.  Alhamdulillah sehingga artikel ni ditulis, DH dah tak mengadu sakit lutut.


    Apa yang menarik tentang Biobax ni adalah baunya yang menyenangkan, tidak melekit, tidak panas sebab Biobax sejenis "Cool Theraphy" yang memberikan kesan sejuk dan selesa, malahan tekstur molekulnya sangat halus (nano technology) memudahkan ianya meresap dengan senang ke dalam kulit dan merawat dari dalam dan yang paling penting ia mudah dibawa kemana-mana saja.


    Jadi, Umi sarankan kepada pembaca semua kalau ada masalah sakit lutut atau tak tahu cara menghilangkan sakit lutut, dapatkan  Biobax Cool Theraphy, penawar sakit lutut yang patut ada dalam setiap rumah.



    JANGAN DISAPU DI TEMPAT YANG ADA LUKA DAN KETIKA BERPELUH.  HANYA UNTUK SAPUAN LUARAN SAHAJA

    Kandungan  Biobax Cool Theraphy
    Biobax mengandungi bahan organik tanpa bahan kimia merbahaya dan kandungan utama Biobax ialah Eucalyptus Oil (minyak kayu putih), Habbatus Sauda dan Olive oil (minyak zaitun)

    Yang penting Biobax ada kelulusan KKM (NOT180500725K) jadi jangan risau sebab ia selamat digunakan.

    Biobax Cool Therapy berharga RM85 dan nak beli pun mudah saja dengan pembelian Online di laman Biobax.my dan masukkan kod kupon "RM20" dengan pembelian 2 botol. Murah dan berbaloi kan.  Setiap botol Biobax mengandungi 50ml dan boleh bertahan selama 2 bulan (500 kali semburan), kegunaan seisi keluarga (7 tahun dan ke atas), untuk kegunaan luaran sahaja (tiada kesan sampingan)

    Jom order secara online : https://biobax.my/product/biobax/ dan jangan lupa letak kod kupon RM20 dengan pembelian 2 unit sekali gus.

    Friday, August 3, 2018

    ,
    انا لله وانا اليه راجعون

    Salam takziah buat seluruh keluarga Dato Mahadzir Lokman atau kalau dulu sebelum bergelar Dato, Umi panggil Dale begitu juga sahabat-sahabatnya yang lain.  Buat sahabat Umi, Raja Fadzillah (Pady) memang terasa kesedihan sangat sebab dia memang rapat dengan Dato Mahadzir Lokman dan saat Umi hubungi Pady, dia terlalu bersedih.  

    gambar credit dari Pady

    Dilahirkan pada 9 April 1957 ni Dato Mahadzir ni memang sangat dikenali dalam dunia penyiaran dan antara pengantara awal di TV3 dan sering menjadi emcee dimajlis antara Tilawah AlQuran kerana kebolehan beliau bertutur dalam bahasa Perancis dan pernah dianugerahkan Ordre Le Palmes Academiques oleh Kerajaan Perancis pada tahun 2006 kerana usaha belia mempromosi bahasa dan budaya Perancis.  Dato Dale juga berkebolehan bertutur dalam bahasa Sepanyol, Itali, Portugis, Jepun selain kefasihan  berbahasa Inggeris dan dia antara penyampai berita bahasa Melayu dan Inggeris di TV3 yang Umi kagumi.

    Dari sumber yang terdekat, jenazah akan diterbangkan dari Kota Kinabalu dan dijangka sampai tengah malam dan jenazah akan dikebumikan di Perkuburan Kiara 4 Ogos

    Mahadzir Lokman di mata dunia SINI

    Umi mengenali Dato Dale sekitar tahun 2006 kalau tak silap bila lady boss yang berkawan baik dengan Dato Dale mengenalkan dia pada Umi untuk suatu projek dan Umi pernah berjumpa dia beberapa kali dipelbagai acara dan dia masih mengingati Umi walau dia lupa nama dan kali terakhir Umi berjumpa dia di tahun 2013 sewaktu kami sama-sama berada di Dubai. Malang sekali gambar bersama Dato Dale sebelum dia bergelar Dato ada dalam external hardisk yang corrupt dan masa kat Dubai pulaktak berkesempatan bergambar dengan dia dek kesibukan cuma dapat ambil gambar dia yang turut menyanyi bersama penyanyi jemputan di booth Indonesia yang bersebelahan dengan booth Malaysia (gambar bawah)



    Inna lillahi wainnaa illahi rojiun
    انا لله وانا اليه راجعون

    Sesungguhnya kita adalah milik Allah dan kepada Allah kita akan dikembalikan.  Semoga Allah SWT mengampuni dosa almarhum dan menerima segala amal ibadahnya semasa hidup.  Semoga kepergiannya tidak menyisakan hutang atau keburukan, dan bagi keluarga yang ditinggalkan semoga mendapat ketabahan dan dapat mengambil tauladan dari perbuatan Almarhum yang baik semasa hidupnya

    Thursday, August 2, 2018

    ,
    Tahun ni sambutan Aidilfitri memang berbeza sangat, bermula raya pertama kami beraya dengan family abang ipar (BiL) yang balik kampung isterinya kat Rembau, kemudian abah dimasukkan ke HTM di sebelah petang raya.  Rutin pun bertukar 360° dan minggu kedua raya kami menjengah jauh ke Gua Musang untuk menghadiri kenduri kahwin sepupu DH dan minggu ketiga pulak ke Kedah (jenuh kan) Part Kedah tu nanti kita cerita kemudian kalau ada kesempatan. 

    Cerita Aidilfitri 143H kami kat SINI

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus



    Kuala Lumpur - R& R Rawang - RTC Gopeng
    Kalau nak travel memang DH ni agak kecoh sikit, kelam kabut nak pastikan anak-anak cepat bangun takut nanti terjoin kesesakan jalan.  Seperti yang dijanjikan Umi memang la bangun awal sebab nak menggoreng bihun sebagai bekalan sementara kakak ipar DH akan bawa nasi putih dengan ayam goreng, sambal belacan, ulaman bagai macam nak pergi picnic hehe.

    22 June - Kami bertolak dari rumah lebih kurang jam 7 pagi dan berjanji untuk bersarapan pagi kat kedai mamak dan Ayong ambil tugasan sebagai pemandu Pak Long dia tu.Tetiba program bertukar jadi kami bersarapan dengan bihun je di R&R Rawang. Bila dah ramai dan ada warga veteran ni memang ler kena stop banyak kan, jadi next adalah RTC Gopeng untuk sesi tandas.  Umi pulak ambil peluang cari coffee di Harold's Bread. Not bad la Cappuccino sesuai dengan harga yang agak murah tu.  Cappuccino dah selamat masuk perut baru teringat lupa nak ambil gambar hehe.

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus
     Simpang Pulai - Cameron Highlands - Lojing - Pos Brooke - Gua Musang
    Next stop berdekatan ke Simpang Pulai sebab adik ipar yang duduk Penang akan ikut serta. Selesai diaorang sarapan dengan bihun, kami pun teruskan perjalanan ke Gua Musang melalui Simpang Pulai - Cameron Highlands - Lojing - Pos Brooke dan ke Gua Musang. Teringat dulu  Umi pernah melalui lebuhraya ni kalau tak silap tahun 2005 kot berdua dengan lady boss dan 2 orang client dari Czech Republic. Memang nostalgia sungguh laluan ni.  Mungkin bagi sesetengah orang tak menarik tapi bagi Umi memang seronok sebab terasa damai dan relax melalui jalan ni.

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus

    Next kami stop kat Banjaran untuk sesi tandas sambil melihat pemandangan laluan yang kami lalui..mak aiii.  Laluan yang dibina merentasi gunung dan hutan yang dulunya penempatan Orang Asli. Subhanallah! cantik!  Angin sejuk dan pemandangan yang cantik sangat dan ada homestay buat sesiapa yang nak menginap dan ada jugak kedai makanan dan gerai jualan. Berhampiran homestay ni ada ditanam bunga mawar merah dan bunga matahari yang cantik sangat tapi tak dipetik! Tengok dan ambil gambar jer okay. Terlalu asyik dengan pemandangan sampai lupa nak ambil gambar homestay yang boleh disewa ni. Huh! Kawasan sunyi gini memang enjoyable berkonvoi walau DH kurang minat nak berkonvoi sebab kekadang yang mengikut kita tu terlalu perlahan sampai kita kena tunggu.

    Sepanjang jalan ada jugak ternampak Orang Asli dan lebih tak nampak sebab Umi ketiduran..hehe. Bila perut lapar, jenuh la nak mencari tempat untuk bentang tikar tapi dengan rakyat seramai 13 orang ni mana boleh nak main berhenti tepi jalan.  Alhamdulillah mujur dapat jumpa bangsal kepunyaan orang Asli di Bertam, jadi kat situ la kami duduk menumpang, bentang tikar dan keluarkan bekalan mengisi perut yang berkeroncong.  Memang tersandar la jugak kekenyangan.  Rupanya ada kedai makan jugak kat situ dan ada macam homestay rumah papan tapi tak macam homestay dan yang pasti bukan tempat tinggal penduduk.  Too bad tak dapat nak share lokasi sebab memori handphone mengalami gangguan.  Memang relax jer kawasan ni tapi kalau sesiapa guna jalan sini, pastikan minyak mencukupi sebab memang payah nak jumpa rumah orang.

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus
    Pokok besar sebelah bangsal ni memang menarik minat Umi sebab ada buah..eh buah ke bunga tak dapat dipastikan. Serius unik! Ada sesiapa yang tahu tak?

    Perut dah kenyang, jadi perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 min jer kot untuk sampai ke Rpt Sg Terah, rumah mak pengantin yang juga maksu Aliah.  Maksu Aliah ni adik satu bapa lain mak dengan mak DH. Tuk Wan DH ni orang Kelantan dan Tok DH orang Kedah.  Gitu la cerita serba sedikitnya. Kalau tak silap lebih kurang jam 1415 kami sampai rumah dan sesampai je mak su Aliah jenuh suruh kami makan tapi mana nak sumbat sebab kekenyangan angat tapi tetap kami dihidangkan minum petang dengan tapai pulut dan kuih akok yang tersangat sedap. Bukan bodek tapi memang sedap sangat. 

    Kami tak tunggu lama sebab badan dah melekit peluh sebab cuaca panas jadi kami terus ke homestay. Selesai solat dan berlunjur bagi hilang penat, DH ajak Umi dan adik dia ke pekan Gua Musang nak cari jug besar untuk buat air.  Nanti Umi cerita kat mana lagi yang kami pergi singgah dan apa yang menarik di Gua Musang.  Stay tune ok.

    Sebelah malam kami dijemput ke rumah pengantin untuk makan malam sesambil DH dapat lepaskan rindu kat adik arwah mak mertua. Risau jugak kot lauk pauk manis tapi rupanya tidak, sedap sungguh masakan kampung sebab si tukang masak yang juga sepupu DH tu dah jadi warga KL. Eh ada kena mengena ke? haha

    Pagi 23 Jun, Umi ajak DH cari nasi kerabu dan nasi dagang original tapi *sobss sebab kat KL lagi sedap nasi kerabunya sampai lupa nak ambil gambar hehe.  Tak mencapai piawaian tapi mungkin kami yang kurang pandai gamaknya. Ku pujuk hati sebab tengahhari nak makan lauk pengantin kan..hehe

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus

    Menariknya kenduri ni ada 2 pasang pengantin, seorang mak saudara dan seorang anak saudara lelaki (anak sulung kakak pengantin perempuan) Kiranya mak su DH ni kenduri pernikahan anak bongsu dan menyambut cucu menantu perempuan.  Agak tradisional sebab ada acara bersilat oleh abang pengantin perempuan dan cukup emosional sebab kalau tak silap bapa pengantin perempuan ni guru silat siap dengan muzik gendang silat, ada badut, ada acara nombor bertuah dengan hadiah untuk ahli keluarga dan kami pun tak terkecuali jugak.  Meriah sungguh

    Menurut maksu, dekat sana ada jugak adat seakan Johor ambil tol tapi kat sana rombongan lelaki yang akan bagi duit  kepada pengantin tapi too bad tak dapat nak tunggu dan lihat sebab keluarga pakcik dan mak tam DH dah sampai dari Bachok. Haruslah dia nak jumpa depa kan. 

    Sesi berborak dengan keluarga dari Bachok dan KB pun tak berapa lama sebab kami dah check out dari homestay sebelum ke rumah pengantin. Dengar-dengar kata raya Haji tahun ni nak raya kat Kota Bharu..best jugak tapi rasanya tak sanggup nak balik KL dan keras punggung dalam kereta berbelas jam.  Apa-apa pun tunggu DH yang decide.

    Bermalam di Homestay GM Villa
    Bila perut bertambah kenyang, mata pulak terasa berat jer, badan pulak dah melekit-lekit kami mintak diri untuk ke homestay.  Risau jugak macam mana rupa homestay sebab masa sepupu DH buat booking, tak terfikir nak tanya..hehe.  Perjalanan lebih kurang 7 - 10 minit jugak dari rumah mak menakan DH tu dan bila sampai memang teruja sebab memang cantik kawasan perumahan ni walau masih baru. 

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus (pic credit Agoda)  
    Serius sangat selesa sangat homestay ni dengan keluasan 130m²/1399ft², terdapat 3 bilik tidur dan 3 bilik air dengan ruangan hall dan dining yang luas tapi agak pelik tak de dapur.  Tu kira okay lagi tapi bila tak ada sinki membasuh tu memang kepelikan sungguh. Rumah ni pun dilengkapi dengan WiFi, Astro, peti sejuk, Microwave, cerek elektrik, set sofa dan setiap bilik ada penghawa dingin dan kipas siling. Selain dari tu ada juga botol air mineral dan uncang kopi dan teh untuk penyewa.  Jadi dengan harga RM200/malam tu kira berbaloi la jugak.  Kalau sesiapa nak tempah, cari jer kat Agoda.


    Percutian disingkatkan!
    Kalau ikutkan perancang kami akan menginap selama 3 hari 2 malam tapi kat Gua Musang ni tak ada tempat untuk dijelajah,  jadi selepas makan kenduri, terus kami bergerak balik ke KL melalui Cameron Highlands.  Jadi kalau dah balik lalu situ, semestinya singgah kat Kea Farm membeli sayuran dan jagung manakala anak dara semua sibuk dengan bunga dan kaktus. Umi kalau jumpa jagung memang tak boleh tidak, tu yang sampai beli 5 paket..haha kiranya boleh buat kenduri sekampung gitu..tu belum masuk bab sayuran macam leek, asparagus memang jenuh penuh peti sejuk macam la kat KL tak de sayuran tu semua..huh.  

    Dalam dok nak cepat, dekat jam 6.45 petang jugak la kami baru bergerak dengan Cik Meya pulak nak ikut Mak Teh dia ke Penang.  Since ikut Simpang Pulai lagi dekat dengan Penang, cuma 2 kereta jer  turun ikut bengkang bengkok Cameron Highlands. Melalui jalan yang macam ular kena palu ni pastikan sediakan plastik atau sebaiknya makan ubat tahan mabuk tapi bagi DH jalan macam ni la makanan bagi dia, bak kata Ayong. Hari dah semakin gelap jadi tak dapat la nak ambil gambar air terjun Lata Iskandar tambahan pulak treler punya la banyak so extra hati-hati amat diperlukan.   Memang sejuk sampai tak perlu nak pasang aircond dan tingkap dibuka supaya senang ambil gambar dan video..asyikk sungguh!

    Bertandang ke Gua Musang Untuk Majlis Walimaturus
    Kata BiL, next trip kita holiday kat Fraser Hill pulak. Kenapa bukan Cameron Highlands? sebab kesibukkan pusat peranginan sini dan dia dan anak dia tu memang tak tahan naik turun Cameron Highlands..hehe

    Percutian sehari kami di Fraser's Hill > SINI

    Monday, July 30, 2018

    ,

    Abah Dalam Doa Dan Ingatan | Hujan pagi Isnin ni membuat Umi teringat abah. Memang tak pernah tak ingat sejak abah pergi minggu lepas tapi ingatan masih segar sebab abah pergi meninggalkan kami pada hari Isnin dan hujan membasahi bumi di waktu pagi sama seperti hari ini. Memang rindu nak peluk cium abah, kucup tangan abah, beri abah susu walau melalui tiub, berborak dengan abah walau abah terbaring tapi masih bersuara walau sukar untuk kami fahami.  Alhamdulillah, setiap dari kami bersyukur sebab punya waktu untuk berbakti untuk abah sewaktu abah terbaring. Ya Allah, tempatkan abah bersama orang-orang yang beriman

    Istimewa buat abah Sarjan (B) Haji Hamid B. Awang

    26 Jun 1926 - 23 Julai 2018 (10 Zulkaedah 1439H) @ 2.30 petang
    Hospital Angkatan Tentera Tunku Mizan
    Wad Rafflesia

    Abah Dalam Doa Dan Ingatan

    Puisi buat Abah lelaki terhebat kami

    Isnin muncul lagi
    hari ini, minggu depan dan seterusnya
    Isnin mengimbaukan kenangan
    hari abah pergi meninggalkan kami

    Lebat hujan seakan memberitahu
    abah, terbaring namunt tidak seperti selalu
    mata tertutup, nafasnya payah
    ahhh...situasi biasa, hati menelah

    abah!, ni kak cik nak bagi abah susu ya
    bangunlah abah, kita minum ya
    namun abah tetap tak berubah
    mata terpejam, tanpa reaksi

    "agaknya mata abah banyak tahi mata" telah hati
    mata abah disapu dengan cermat
    ahh...abah tetap tak buka mata
    tapi biar abah rehat

    abah!, kak cik balik dulu tau
    kesian tengok mak keletihan menanti
    mak peluk cium abah
    dalam sendu kami mengundur diri


    ok, nanti petang kak cik datang lagi
    jadual hari ni disusun rapi
    harus segera diselesaikan tanpa tangguh

    lazimnya luka abah akan dicuci
    jururawat pun dah menyuntik ubat tahan sakit
    pasti rawatan luka sebentar nanti
    kesempatan untuk selesaikan tugasan peribadi
    segera dijalani

    Icik!, abah dah tak ada!
    jeda
    Innalillahiwainnaillahirojiun
    dari Dia kita datang, dan kepadaNya kita kembali
    air mata berderai

     
    abah! kak cik rindu
    gelak tawa abah, gurau senda abah
    cerita abah, keperihatinan abah
    abah sesungguhnya yang terbaik


    kerinduan akan terus mendatang
    tapi abah jangan risau
    kami tabah, mak akan kami jaga
    doa untuk abah tetap akan kami titipkan
    setiap hari, setiap masa
    semoga abah tenang
    semoga abah selesa
    walau kita berada didunia berbeza
    doa kami abah bersama para syuhadah


    Isnin tetap akan muncul setiap minggu
    tanpa jemu tanpa penghujung
    dan abah akan terus bersemadi dijiwa
    sampai kita bertemu lagi abah
    di syurga