Thursday, January 25, 2018

Kuetiaw Sup Chinese style

Resepi ni dah lama Umi simpan, tak ingat ambil kat mana rasanya kat dalam FB page masakan tahun 2016 dulu.  Sebenarnya dah pernah buat lama dulu tetiba terasa nak makan kuetiaw sup yang tersangat mudah dan tak payah pun nak cari bahan-bahan ni ..maka hari ni terjadi lah ia..hehe

Kuetiaw Sup Chinese style

Bahan-bahan
2 bungkus Kuetiaw atau bihun pun boleh
3 pek bebola ikan (terpulang kalau nak banyak)
1 ikat sawi organik yang manis, dipotong
4 ulas bawang putih - potong dadu
Kiub Pati Ayam Knorr

* kalau juga yang letak udang sebab nak bagi manis katanya, tapi bagi Umi tak letak sebab KY tak makan udang dan pulak nanti bau sup tu lain sikit.


Untuk hiasan
Daun bawang, dihiris
Bawang Goreng
Lobak masin - dihiris halus


Untuk cili kicap
2 ulas bawang putih
5 biji cili api
2 sudu kicap
5 biji limau kasturi, diperah
Garam secukup rasa

* Tumbuk cili api, garam, bawang putih hingga lumat.  Masukkan kedalam mangkuk, perahkan limau kasturi dan kicap. Siap!

* Kalau nak kisar pun boleh


Cara membuatnya:


  • Masukkan air kedalam periuk (terpulang nak letak banyak mana).  Bila mendidih masukkan kiub pati ayam dan bebola ikan serta sayur sawi. Tutup api dan masukkan garam secukup rasa


  • Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih hingga kekuningan dan naik bau


  • Masukkan bawang putih kedalam periuk yang berisi kuah sup dan kacau

Dah siap! Mudah kan.  

38 comments:

  1. aah, senang je.. sekejap je ni dah siap.. Thanks kongsi menu. nanti miera nak cuba la. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg buat yg paling mudah jer utk kita yg kurang kerajinan tapi nak makan..hehe

      Delete
  2. Gv dah lama tak makan Kuetiaw Sup versi Chinese. Hihi. Wah, ada resepi. Tq so much kak. Nanti free time GV try masak kuetiaw sup ini. Hihi. :F

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn tak cuba GV..nak tukar bihun pun boleeeee

      Delete
  3. Oh yeah another recipe to cook. Thank you so much for sharing this

    Racheal

    ReplyDelete
  4. makaih !! sedapnye !! huu~ wrong time masuk blog ni plak lahai !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...ala tak menggemukkan buat seorang atie tau..hehe

      Delete
  5. ini terbaik... yg ringan dan pasti kenyang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann...ringan dan boleh makan bermangkuk2 kan..haha

      Delete
  6. Mmg ada chinese style wey..made me craving for this now.

    xx
    Puiyeesss

    ReplyDelete
  7. This Kuetiaw Sup Chinese style looks delicious and tasty. I'm gonna pinned this recipe and try to make if I have a free time. Glad you share this.

    ReplyDelete
  8. Always love Kuey Teow sup! Simple and tasty

    ReplyDelete
  9. yuhuu... yum yum sedapnya kak fuzy...

    ReplyDelete
  10. Bila demam atau tekak tak sedap Sal suka gak buat kuetiaw/bihun sup gini...letak sambal kicap sikit...fuuhhhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg betul tu Sal..sambal kicap tu mmg tak boleh tak de

      Delete
  11. My kind of lunch or dinner if lazy to go out, so simple to make it :)

    ReplyDelete
  12. Thanks for the recipe! It’s really easy to make and simple.

    ReplyDelete
  13. Bestnya recipe ini! Bookmarked! Thanks for sharing sis, my family would love this hehe

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. kalau nak selesema tu pekena kuetiaw sup ni...perghh...

      Delete
  15. Saya suka makanan simple mcm ni, koey tiaw teng salah satunya..

    ReplyDelete
  16. Among all the noodles in the market, my favorite is Kuey teow noodle! Thanks for this simple tips and time to enjoy some kue teow soup again =)

    ReplyDelete
  17. Allahhh. nampak sedapnyaaaaaaaaa. hahaha. td coolblog. lapo malam malam ni :D

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!

Destinations