Kuetiaw Sup Chinese style

Thursday, January 25, 2018 38 Comments A+ a-

Resepi ni dah lama Umi simpan, tak ingat ambil kat mana rasanya kat dalam FB page masakan tahun 2016 dulu.  Sebenarnya dah pernah buat lama dulu tetiba terasa nak makan kuetiaw sup yang tersangat mudah dan tak payah pun nak cari bahan-bahan ni ..maka hari ni terjadi lah ia..hehe

Kuetiaw Sup Chinese style

Bahan-bahan
2 bungkus Kuetiaw atau bihun pun boleh
3 pek bebola ikan (terpulang kalau nak banyak)
1 ikat sawi organik yang manis, dipotong
4 ulas bawang putih - potong dadu
Kiub Pati Ayam Knorr

* kalau juga yang letak udang sebab nak bagi manis katanya, tapi bagi Umi tak letak sebab KY tak makan udang dan pulak nanti bau sup tu lain sikit.


Untuk hiasan
Daun bawang, dihiris
Bawang Goreng
Lobak masin - dihiris halus


Untuk cili kicap
2 ulas bawang putih
5 biji cili api
2 sudu kicap
5 biji limau kasturi, diperah
Garam secukup rasa

* Tumbuk cili api, garam, bawang putih hingga lumat.  Masukkan kedalam mangkuk, perahkan limau kasturi dan kicap. Siap!

* Kalau nak kisar pun boleh


Cara membuatnya:


  • Masukkan air kedalam periuk (terpulang nak letak banyak mana).  Bila mendidih masukkan kiub pati ayam dan bebola ikan serta sayur sawi. Tutup api dan masukkan garam secukup rasa


  • Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih hingga kekuningan dan naik bau


  • Masukkan bawang putih kedalam periuk yang berisi kuah sup dan kacau

Dah siap! Mudah kan.  

38 Comments

Write Comments
Miera Hassan
AUTHOR
25 January 2018 at 23:25 delete

aah, senang je.. sekejap je ni dah siap.. Thanks kongsi menu. nanti miera nak cuba la. hehe

Reply
avatar
galaksi viral
AUTHOR
26 January 2018 at 00:24 delete

Gv dah lama tak makan Kuetiaw Sup versi Chinese. Hihi. Wah, ada resepi. Tq so much kak. Nanti free time GV try masak kuetiaw sup ini. Hihi. :F

Reply
avatar
dr-Life
AUTHOR
26 January 2018 at 03:23 delete

Oh yeah another recipe to cook. Thank you so much for sharing this

Racheal

Reply
avatar
26 January 2018 at 06:35 delete

makaih !! sedapnye !! huu~ wrong time masuk blog ni plak lahai !!

Reply
avatar
Mrs Liez
AUTHOR
26 January 2018 at 09:19 delete

ini terbaik... yg ringan dan pasti kenyang...

Reply
avatar
Sam Pui Yee
AUTHOR
26 January 2018 at 09:52 delete

Mmg ada chinese style wey..made me craving for this now.

xx
Puiyeesss

Reply
avatar
Shub B
AUTHOR
26 January 2018 at 12:27 delete

This Kuetiaw Sup Chinese style looks delicious and tasty. I'm gonna pinned this recipe and try to make if I have a free time. Glad you share this.

Reply
avatar
Shini Lola
AUTHOR
26 January 2018 at 17:12 delete

Always love Kuey Teow sup! Simple and tasty

Reply
avatar
Sheila Adziz
AUTHOR
26 January 2018 at 21:02 delete

yuhuu... yum yum sedapnya kak fuzy...

Reply
avatar
Salina Johari
AUTHOR
27 January 2018 at 11:04 delete

Bila demam atau tekak tak sedap Sal suka gak buat kuetiaw/bihun sup gini...letak sambal kicap sikit...fuuhhhh....

Reply
avatar
28 January 2018 at 00:42 delete

Sedapnya kak mmg suka makan sup2 ni

Reply
avatar
Ivy Kam
AUTHOR
28 January 2018 at 09:05 delete

My kind of lunch or dinner if lazy to go out, so simple to make it :)

Reply
avatar
YingYin
AUTHOR
28 January 2018 at 12:06 delete

Thanks for the recipe! It’s really easy to make and simple.

Reply
avatar
Sebrinah Yeo
AUTHOR
28 January 2018 at 14:43 delete

Bestnya recipe ini! Bookmarked! Thanks for sharing sis, my family would love this hehe

Reply
avatar
Nadia Johari
AUTHOR
28 January 2018 at 17:03 delete

aduh sedapnya..suka sup2 ni...

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:27 delete

mmg buat yg paling mudah jer utk kita yg kurang kerajinan tapi nak makan..hehe

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:29 delete

cuba la..mudah jer tuu..

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:30 delete

jgn tak cuba GV..nak tukar bihun pun boleeeee

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:35 delete

haha...ala tak menggemukkan buat seorang atie tau..hehe

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:35 delete

kann...ringan dan boleh makan bermangkuk2 kan..haha

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:38 delete

its very simple and easy and tasty too..

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:40 delete

mmg sedap dik..sila la buat ya..hehe

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:46 delete

mmg betul tu Sal..sambal kicap tu mmg tak boleh tak de

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:47 delete

mudah dan cepat kan...

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:50 delete

welcome..mmg my family pun suka sangattt

Reply
avatar
Mrs Virgo
AUTHOR
28 January 2018 at 22:51 delete

kalau nak selesema tu pekena kuetiaw sup ni...perghh...

Reply
avatar
Noor Maizan
AUTHOR
29 January 2018 at 13:57 delete

Saya suka makanan simple mcm ni, koey tiaw teng salah satunya..

Reply
avatar
Sharon Lee
AUTHOR
29 January 2018 at 18:00 delete

Among all the noodles in the market, my favorite is Kuey teow noodle! Thanks for this simple tips and time to enjoy some kue teow soup again =)

Reply
avatar
Azah Rahaman
AUTHOR
30 January 2018 at 19:58 delete

Allahhh. nampak sedapnyaaaaaaaaa. hahaha. td coolblog. lapo malam malam ni :D

Reply
avatar

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!