Saturday, January 13, 2018

Ubatan Tradisional : Buah Mahkota Dewa

Buah mahkota dewa memang tidak asing pada pengamal perubatan herba dan tradisional kan dan Umi pun dah lama tau dari rakan kat FB tapi tak berapa arif apa khasiat buah ni sampai pokok yang pertama kali mengeluarkan hasil tapi dicuri orang..dalam hati terdetik..hebat sungguh buah ni sampai tahap dicuri gitu kan.  Dan baru-baru ni sewaktu berkunjung ke rumah Kak Ndak (kakak ke 3) dia bagi Umi 2 biji buah MD yang dia dapat sewaktu berkunjung ke Raub dan Umi pun konon2 la nak semai hehe...part ni memang kelakar sebab tangan Umi panas tapi mana la tau kan..kot2 lepas ni menanam sebarang pokok boleh menjadi...tak gitu?

dah cukup masak buah mahkota dewa ni
Dan 2 hari lepas Umi sekeluarga ke Skudai rumah ipar atas urusan keluarga dan memandangkan DH dan the girls ni peminat durian..apa lagi diajaknya kami ke Kg Sawah dalam daerah Pontian...jauh la jugak perjalannan sampai tersenguk2 la mengantuk..hehe. Umi ni bukan boleh bau durian tapi kena la ikut kan..memang luas la dusun durian Hj Wahab (kalau tak silap la nama dia)..ada pokok pulasan, rambutan dan semestinya durian yang bergayutan dipokok dan berjumpa la akhirnya pokok mahkota dewa dengan buahnya yang masih muda...rezeki kannn.  Tuan rumah pun siap offer nak bagi buah ni tapi buahnya masih muda dan juga Umi pun tak rasa nak mencuba..tapi tengoklah nanti kan lagipun dalam simpanan ada 2 biji..cukup la kalau nak mencuba.

Jadi Umi nak kongsi kegunaan dan khasiat buat mahkota dewa ni.


Kandungan serta khasiat buah mahkota dewa
  • Buahnya boleh menghilangkan kegatalan (antipruritus) dan antikanser
  • Mengandungi antihistamin, alkoloid, saponin dan polifenol (lignan)
  • Kulit buah mahkota dewa mengandungi alkaloid, saponin dan flavonoid. Alkaloid berfungsi sebagai detoksifikasi yang dapat meneutral racun dalam tubuh
  • Polifenol berfungsi sebagai anti-histamin (anti alergi)
  • Saponin menjadi sumber anti bakteria dan anti virus, meningkatkan sistemr kekebalan tubuh, meningkatkan vitalitis, mengurangi kadar gula dalam darah dan mengurangi penggumpalan darah
  • Flavanoid, melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah  terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah, mengurang kandungan kolestrol serta mengurangi penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah, mengurangi kadar risiko penyakit jantung koroner, mengandung anti-inflamasi (anti-radang), berfungsi sebagai anti-oksidan, membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan 

Cara menggunakannya buat pesakit diabetis

Cara 1:
Buah mahkota dewa yang telah kita hiris nipis dan kering tu kita rebus dan air rebusan ini diminum macam minum teh tanpa gula, seeloknya diminum diwaktu malam sebelum makan dan diminum 2x sehari (bagi yang pertama kali mencuba) iaitu diwaktu pagi dan waktu malam dan bagi yang dah biasa boleh minum 1 kali sehari sebelum tidur.

Pastikan sebarang perubahan kita bila meminmumnya kerana buah ni katanya menghasilkan kehangatan yang agak ketara selepas beberapa hari diminum seperti pening. Kalau berlaku, berhenti minum buat beberapa hari dan kemudian disambung balik.  Pastikan air rebusan tu tidak terlalu pekat yang akan menyebabkan rasa pening.


Cara 2:
Kulit buah mahkota dewa dihiris nipis-nipis dan dikeringkan. 
Bila sudah kering (pastikan betul-betul) kering, rendam dalam air panas macam buat teh dan diminum

Nak tahu lebih lanjut pasal buah mahkota dewa ni klik <SINI>

Mungkin ada orang lain menggunakan buah mahkota dewa ni dengan cara yang berbeza tapi tu la yang Umi dapat dari empunya kebun.


15 comments:

  1. macam ni rupanya buah mahkota dewa , banyak jugak khsiat

    ReplyDelete
    Replies
    1. memula tgk buat tanpa pokok ingat mcm pokok pinang tapi lebih bulat..banyak khasiatnya CCL

      Delete
  2. Baba mma PC pernah minum air rendaman buah mahkota dewa ni kak...

    ReplyDelete
  3. pahit tak bila minum air rebusan buah ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kata kak dan tuan kebun..rasanya mcm air teh...nk try tapi takut sbb dulu pernah cuba minum rebusan ketum...sampai sakit tekak..hehe

      Delete
  4. banyak manfaat buah ni, selalu dengar tapi tak pernah tahu rupa. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. katanya banyak khasiat tp mungkin tak sesuai dgn semua kot..hehe dah buka rahsia lagii rupa bentuk buah ni kan..hehe

      Delete
  5. tak boleh makan begitu saja lah kan Umi Fuzy ? Saya pernah jumpa buah nie, warna dia memang menarik sekali cuma xtahu rasa dia mcm mna sbb first time jumpa masa tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi nk makan mcm makan jambu la tu ya Zharif..hehe tak boleh rasanya sbb tak boleh terlalu banyak rasanya sbb rasanya mungkin akan buat kita panas sampai pening tu yg kena perisi dan dijemur, dikeringkan dan direndam mcm minum air teh..tu kata tuan kebun hari tu..

      Delete
  6. Byk khasiat dalam sebiji buah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la yg sy dapat tau..banyak kebaikkannya tu MamaPP...

      Delete
  7. Macam ni rupanya buah mahkota dewa. Selalu dengar je. Tak terbayang macam mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok..xyah bayang dah tau...mimpikan pun boleh..hehe

      Delete
  8. wao.. i never about this buah.... so much benefits for this to try...

    Racheal

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!