Resepi | Jus Belalai Gajah - umifuzy™dotcom

April 11, 2018

Resepi | Jus Belalai Gajah

Tempohhari Umi ada buat entry pasal daun belalai gajah yang digunakan oleh DH sebagai ubatan tradisional untuk penyakit DH, jadi hari ni Umi berkesempatan untuk ambil gambar dan ambil tahu macam mana dia buat hingga penyakit dia tu hilang sama sekali.  Tapi apa-apa pun itu kuasa Allah SWT yang mendatangkan penyakit dan mengambilnya untuk menguji kita.  

Baca entry penyakit DH  kat SINI

Resepi | Jus Belalai Gajah

Resepi | Jus Belalai Gajah
Cara membuatnya:

1. 30 helai daun belalai gajah (Sabah Snake Grass)
2. sehiris lemon
3. sebiji buah epal hijau - dibuang kulit

Setiap daun belalai gajah dibasuh dengan air mineral kemudian dikisar bersama buah epal dan air perahan lemon.  Kalau suka sejuk, boleh guna ketul air.  Amalan ni kena buat diwaktu tengah malam antara jam 2 hingga 4 pagi (kalau tak silap, sebab DH yang bangun buat sendiri) Ini kerana sel kanser tidak aktif diwaktu ni.

Kalau ada zam-zam boleh guna untuk buat air dan rasanya memang berbeza sekiranya kita guna air mineral.

Selamat mencuba

4 comments:

  1. alhamdulillah..apa yg pnting kuat smangat

    ReplyDelete
  2. Belalai gajah ni banyak sangat kebaikannya.. Mak husniey pun ada tanam dekat rumah.. Thank you for sharing this recipe nanti nak cubalah😍

    ReplyDelete
  3. mn laa sy nk cr daun belali gajah kt sini ;-) kalau blk kg ada laa kot

    ReplyDelete
  4. wahhh minuman sihat nii.. epal my fevret. hehe

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!

Instagram

Disclaimer

The articles in this www.umifuzy.com are mostly written as a personal reminder for myself, family and whoever surrounding my life plus for whoever enjoy reading my writing that is a credit and blessing for me.

All the write up intended for easy reading plus perhaps will give inspiration, advise and tips for all readers. Mostly all the articles posted solely comes from my own perspective, experience and surroundings thus those posting does not portraying any particular issues and it is subject to change too. I am not responsible for any misinterpretations by anyone reading any of the articles and comments by from it.

Please do not copy any of the articles or images in this blog without permission (please have courtesy to ask before you do so ok.
XOXO Umi Fuzy