Resepi | Jus Belalai Gajah

Wednesday, April 11, 2018 4 Comments A+ a-

Tempohhari Umi ada buat entry pasal daun belalai gajah yang digunakan oleh DH sebagai ubatan tradisional untuk penyakit DH, jadi hari ni Umi berkesempatan untuk ambil gambar dan ambil tahu macam mana dia buat hingga penyakit dia tu hilang sama sekali.  Tapi apa-apa pun itu kuasa Allah SWT yang mendatangkan penyakit dan mengambilnya untuk menguji kita.  

Baca entry penyakit DH  kat SINI

Resepi | Jus Belalai Gajah

Resepi | Jus Belalai Gajah
Cara membuatnya:

1. 30 helai daun belalai gajah (Sabah Snake Grass)
2. sehiris lemon
3. sebiji buah epal hijau - dibuang kulit

Setiap daun belalai gajah dibasuh dengan air mineral kemudian dikisar bersama buah epal dan air perahan lemon.  Kalau suka sejuk, boleh guna ketul air.  Amalan ni kena buat diwaktu tengah malam antara jam 2 hingga 4 pagi (kalau tak silap, sebab DH yang bangun buat sendiri) Ini kerana sel kanser tidak aktif diwaktu ni.

Kalau ada zam-zam boleh guna untuk buat air dan rasanya memang berbeza sekiranya kita guna air mineral.

Selamat mencuba

4 Comments

Write Comments
Normi Nieza
AUTHOR
12 April 2018 at 09:03 delete

alhamdulillah..apa yg pnting kuat smangat

Reply
avatar
12 April 2018 at 11:47 delete

Belalai gajah ni banyak sangat kebaikannya.. Mak husniey pun ada tanam dekat rumah.. Thank you for sharing this recipe nanti nak cubalah😍

Reply
avatar
dear anies
AUTHOR
12 April 2018 at 12:36 delete

mn laa sy nk cr daun belali gajah kt sini ;-) kalau blk kg ada laa kot

Reply
avatar
17 April 2018 at 14:22 delete

wahhh minuman sihat nii.. epal my fevret. hehe

Reply
avatar

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!