Monday, July 30, 2018

Monday, July 30, 2018

Abah Dalam Doa Dan Ingatan


Abah Dalam Doa Dan Ingatan | Hujan pagi Isnin ni membuat Umi teringat abah. Memang tak pernah tak ingat sejak abah pergi minggu lepas tapi ingatan masih segar sebab abah pergi meninggalkan kami pada hari Isnin dan hujan membasahi bumi di waktu pagi sama seperti hari ini. Memang rindu nak peluk cium abah, kucup tangan abah, beri abah susu walau melalui tiub, berborak dengan abah walau abah terbaring tapi masih bersuara walau sukar untuk kami fahami.  Alhamdulillah, setiap dari kami bersyukur sebab punya waktu untuk berbakti untuk abah sewaktu abah terbaring. Ya Allah, tempatkan abah bersama orang-orang yang beriman

Istimewa buat abah Sarjan (B) Haji Hamid B. Awang

26 Jun 1926 - 23 Julai 2018 (10 Zulkaedah 1439H) @ 2.30 petang
Hospital Angkatan Tentera Tunku Mizan
Wad Rafflesia

Abah Dalam Doa Dan Ingatan

Puisi buat Abah lelaki terhebat kami

Isnin muncul lagi
hari ini, minggu depan dan seterusnya
Isnin mengimbaukan kenangan
hari abah pergi meninggalkan kami

Lebat hujan seakan memberitahu
abah, terbaring namunt tidak seperti selalu
mata tertutup, nafasnya payah
ahhh...situasi biasa, hati menelah

abah!, ni kak cik nak bagi abah susu ya
bangunlah abah, kita minum ya
namun abah tetap tak berubah
mata terpejam, tanpa reaksi

"agaknya mata abah banyak tahi mata" telah hati
mata abah disapu dengan cermat
ahh...abah tetap tak buka mata
tapi biar abah rehat

abah!, kak cik balik dulu tau
kesian tengok mak keletihan menanti
mak peluk cium abah
dalam sendu kami mengundur diri


ok, nanti petang kak cik datang lagi
jadual hari ni disusun rapi
harus segera diselesaikan tanpa tangguh

lazimnya luka abah akan dicuci
jururawat pun dah menyuntik ubat tahan sakit
pasti rawatan luka sebentar nanti
kesempatan untuk selesaikan tugasan peribadi
segera dijalani

Icik!, abah dah tak ada!
jeda
Innalillahiwainnaillahirojiun
dari Dia kita datang, dan kepadaNya kita kembali
air mata berderai

 
abah! kak cik rindu
gelak tawa abah, gurau senda abah
cerita abah, keperihatinan abah
abah sesungguhnya yang terbaik


kerinduan akan terus mendatang
tapi abah jangan risau
kami tabah, mak akan kami jaga
doa untuk abah tetap akan kami titipkan
setiap hari, setiap masa
semoga abah tenang
semoga abah selesa
walau kita berada didunia berbeza
doa kami abah bersama para syuhadah


Isnin tetap akan muncul setiap minggu
tanpa jemu tanpa penghujung
dan abah akan terus bersemadi dijiwa
sampai kita bertemu lagi abah
di syurga


 
Monday, July 30, 2018

AFB Fun Day Di Banglo Mewah Taj Villa, Taman Zooview

AFB Fun Day Di Banglo Mewah Taj Villa, Taman Zooview | Apa yang Umi tahu dulu AFB dulunya dikenali EFG pernah membuat gathering 2 tahun lepas, sehari jer kot (masa tu Umi bukan ahli hehe) tapi kali ni AFB Fun Day ni menyewa banglo mewah selama 3 hari 2 malam, fuhh makin fly high dan mewah sekali! Sememangnya dah jadi trend zaman sekarang, kita lebih suka menyewa homestay dari hotel sebab lebih mengeratkan silatulrahim dan ukhuwah, boleh memasak, berborak puas-puas tak kira masa asal tak mengantuk hehe. 

Sememangnya pemilihan untuk AFB Fun Day di banglo Taj Villa ni memang tersangat sesuai sebab kesemua blogger datang dengan ahli keluarga dan segala kemudahan yang sedia ada memang menepati dan serba lengkap.

Jadi kalau sesiapa yang berminat untuk mengadakan sebarang gathering, reunion atau majlis perkahwinan atau apa saja majlis bersama adik beradik atau sahabat handai, tempah saja Taj Villa ni, banglo murah dengan kemudahan lengkap. Lokasi banglo ni pun sangat strategik sebab terletak di belakang Zoo Negara dan pelbagai kemudahan yang terdapat di kawasan yang berdekatan seperti pusat membeli belah Melawati Mall dan untuk ke tengah bandaraya pun cuma dalam 15 minit. 

InsyaAllah esok atau lusa, Umi update kisah AFB Fun Day ni, tunguuuuu

AFB Fun Day Di Banglo Mewah Taj Villa, Taman Zooview

Banglo mewah 2 tingkat ni berharga RM1,600 semalam ni  dengan 5 bilik air dan 4 bilik air, 2 grill BBQ, ada dapur kering dan basah, ruang tamu dan santai yang luas dan kolam renang.

Tingkat Atas : 3 bilik dengan 2 bilik air serta ruang rehat seisi keluarga

Tingkat Bawah : 1 bilik membaca, bilik pembantu rumah dan 2 bilik air

AFB Fun Day Di Banglo Mewah Taj Villa, Taman Zooview
Terdapat 2 dapur iaitu dapur kering dan basah yang luas yang pasti kaum ibu memang suka sangat, agak lengkap dengan peralatan, 1 unit Fagor induction cooker, peti sejuk, oven pembakar, mesin membasuh pakaian berserta pengering dan set BBQ terletak berhampiran kolam renang.

AFB Fun Day Di Banglo Mewah Taj Villa, Taman Zooview
Ruang menonton dengan 1 unit tv, sofa yang selesa, ruang makan yang luas dan ruang ala bar sesambil minum dan menjenguk anak-anak bermain didalam kolam renang. 

AFB Fun Day Di Banglo Mewah Taj Villa, Taman Zooview
Terdapat 3 bilik tidur beserta 2 bilik air di tingkat atas serta satu ruangan santai untuk seisi keluarga

Banglo ni juga dilengkapi dengan 6 CCTV berinfra merah &  & motion sensor,  6 unit penghawa dingin, 1 unit TV, 1 Fagor induction cooker, dapur kering dan dapur basah, Pembakar, alat BBQ, Mesin Pembasuh dan Pengering,

Deposit : RM1000 (refundable)
Alamat : No. 1538, Jalan Bulbul, Taman Zooview, Ulu Kelang
No Telefon : 013-3809187 (Ruby)

Sunday, July 22, 2018

Sunday, July 22, 2018

WonderWomen.Asia Brainstorming Hi Tea @ The Stripes

WonderWomen.Asia Brainstorming Hi Tea @ The Stripes | Finally I got the chance to share the fruitful hi-tea meetup for all women out there! 

It really caught my attention when I received the email from Wonder Women Asia, I quickly browse their social media and the website to get more information and seriously being selected to the close discussion makes me feeling anxious to throw in my ideas.

Meeting in a cozy atmosphere in Brasserie 25 of Hotel Stripes (Autograph Collection) started with some introduction by the founder, Angie and her intern cum assistant Roza, Fairuz who plays with numbers everyday, Iysin, young blogger and a student and last but not least me ofcourse.  Well we get along pretty well with different kind of background, exchanging and sharing stories, thoughts and ideas in helping other women. Of course we talk about families, kids and personal in between too..hehe. 
 
WonderWomen.Asia Brainstorming Hi Tea @ The Stripes


WonderWomen.Asia is a community portal to help other women especially those housewife, single mums who can get the benefits from the portal to generate income for themselves, to get them out earn extra income too. Hence, the portal will provide information on courses that benefit and it will be up to them to choose according to their budget. I hope my sharing here will encourage more women to join the portal to grab the opportunity and invite every women to do the same too.

What I find out is the portal is sharing opportunity for us to grab, so please look out what you can gain from here too in the following:

  • Marketplace - where you can promote, sell or buy homemade products
  • Learning and Development - sign up for affordable courses according to your budget as cheap as RM50, so it is worth to give a try
  • Jobs - find job that suits you and share job opportunity
  • Stories - interesting stories shared and you may share yours
  • Questions- get advice and ask your own
  • and many more that sure will interest you




"we aspire to connect women from every continents of the world to come together and support one another by sharing knowledge, be empowered with choices and explore options to earn sustainable income at the same time" - Angeline S Chin, founder

We have many aspiring icons such as Vivy Yusof, Neelofa, Dato Siti Nurhaliza and I believe many women got inspired with them  (I am very sure, same goes to me too) for their non stop effort,  hard work and they are also successful businesswomen with different kind of background and education.  In fact my own daughter is so inspired with Vivy and Neelofa as both of these young ladies not only successful but adorable too.

 I believe that this platform will boost women lifestyle, change women to make better living,  inspiring and sharing knowledge with each other.


WonderWomen.Asia Brainstorming Hi Tea @ The Stripes


The food in Brasserie 25 is so delicious and taste good too.  The hi-tea is rather unique and special as the waiter/waitress (like butler too) would come to our table and serve the food couple of times besides they are pleasant and helpful too in showing us around after our chat.
WonderWomen.Asia Brainstorming Hi Tea @ The Stripes





Okay ladies, be positive in what ever your condition are, do not waste your time, time to change for betterment and register now! For more information on this community portal, check out below

Website:  

Facebook:

Instagram:




What is wonderwomen.asia? 
WonderWomen Asia (formerly known as HerPortal.co) aspires to be the online hub for women in Asia to connect with one another and build a community of women that encourage sharing, learning and support each other's growths, whether via online and offline channels.  We believe that every single one of us has the ability to achieve incredible things in life, and life is too short to not take the opportunities and make it happen

Thursday, July 19, 2018

Thursday, July 19, 2018

Food Hunting in Bukit Panjang

Food Hunting in Bukit Panjang | For many of us who are looking for a property, careless if it is for our own stay or even the purpose is for investment, surely the property in the central business district such as Orchard does not seems affordable to most people especially the young working adults. Then it is advisable for them to look into the quieter district such as Bukit Panjang.  There are also many condominiums in Bukit Panjang for sale.  Even being a quieter area yet less busy and  more of a residential area, Bukit Panjang has a lot to offer.

This article will guide for some food places to visit in Bukit Panjang and perhaps can satisfy the hungry tummy however these shops are Non HALAL.



169 Fish Soup
169 Fish Soup serves fresh and thick slices of fish with no fishy taste or smell.  Their portions are generous and a bowl of  fish soup noodle is priced reasonably.  Mos of the health enthusiasts prefer eating fish soup noodles as they are healthier as compared to other dishes.  If you prefer something more than just the clear soup, go for the Tom Yum Soup base to give your taste bud a kick. 

Yu Kee Duck and Noodle House
Yu Kee Duck and Noodle House is well known for their braised duck.  There is a wide variety of dishes for customers to choose from, ranging from rice to noodles, as well as kway chap.  Their braised duck and port innards go well with their rice, noodles or kway chap

Million Fishball Noodle
The owner decided to name the stall Million Fishball Noodle because the owner is said to sell over a million fishballs in a year.  There is even a newspaper article to back up the claim.  Million Fishball Noodle is no stranger to those who hve been residing in Bukit Panjang for a long time.  Choose your preferred noodles, Mee Pok or Mee Kia and the owner will blend them in a mixture of chili sauce and a sweet sauce as the base flavour for your noodles.  The fishball noodle is also served with a generous amount of firm chewy bouncy meatballs.  Plus point - the stall is opened 24 hours so this is good news for those who love to go for late supper all the time.

Lian Soon Huat Seafood Restaurant
Lian Soon Huat Seafood Restaurant is a Zi Char stall located at Kim Sam Leng Food Center.  Lian Soon Huat Seafood Restaurant serves a wide variation of seafood other than the common Zi Char dishes, such as Hokkien Mee, Hor Fun, Ee Mee and Mui Fan.  There are the steamed dish, deep fried large instestine stuffed with spring onion, sambal kangkong, 3 cups chicken and the must order prawn paste fried chicken.  All these dishes are really affordable and do not cause a hole in your wallet


Xin Ban Mian
Ban Mian (wheat noodles) often comes off as a type of comfort food, especially for those who are sich or during the rainy cold days. Xin Ban Mian offers a bowl of hearty piping hot soup with ban mian, pork innards, minced pork, vegetables and topped with crispy friend anchovies.  The soup sotck is slow simmered to achieve the natural sweetness from the pork bone, ikan bilis and purple onions.  In addition, the ban mian served at Xin Ban Mian is very affordable as well.  This is absolutely a perfect meal for rainy days or the sick.  Do try on one of their best sellers, Pork Belly Ban Mian if you crave for Ban Mian.  There is also a dry version of ban mian that you can choose from if you do not like souply noodles.



You Xiang Teochew Noodles
You Xiang Teochew Noodles is famous as you can notice from the queue at their stall in the Bukit Panjang Hawker Centre & Market.  They have been operating since 1985 by selling fishball noodles and prawn noodles.  Their menu has now expanded and now includes Bak Choor Mee (Minced Meat Noodles), Fishball Noodles, Taiwan Meatball Soup and side dishes such as Ngoh Hiang (Five Spiced Meat Roll), Fishcake, Seafood Beancurd Roll and Taiwan Meatballs.


Like Pudding
Like Pudding is a dessert place located in Bukit Panjang Hawker Centre & Market.  They have an extensive menu where you will be spoilt for choice.  Like Pudding specialises in Taiwan style flavoured dessert puddings iwht toppings that are homemade.  Do try on their Signature Egg Pudding with Fillings if you are a pudding lover  In addition, other than puddings, they serve local delights as well such as Tao Suand Cheng Tng at really affordable price. Make sure you grab yourself a serving of their pudding as dessert after you finish your main meal.


In conclusion, Bukit Panjang has a lot more to offer.  It might not be as hipster as other neighbourhood, such as Tiong Bahru, but it has its own uniqueness that you will have to slowly find  out and explore by yourself.

Thursday, July 19, 2018

Murid Tahun 2019 Tak Perlu Berkasut Putih

Murid Tahun 2019 Tak Perlu Berkasut Putih | Umi tumpang seronok bila dengar yang anak-anak sekolah pada tahun 2019 tak payah pakai kasut putih dah walau Umi dah lama rasa lega cikapplepie memang berkasut hitam sebab dia pengawas sekolah.  Memang pening mak-mak kalau bila anak-anak balik sekolah tengok kasut dah macam belacan kan..hehe.  Macam tu la perasaan mak Umi dulu bila cucu-cucu dia balik dari sekolah dengan kasut punya la kotor terutama yang hero, pastu jenuh dia memberus basuh walau Umi selalu larang. Tu dulu waktu mak sihat dan mujur sekarang cikapplepie tak berkasut putih.

Nak tahu lebih lanjut klik SINI

Murid Tahun 2019 Tak Perlu Berkasut Putih

"Antara pembaharuan lain yang akan kami lakukan adalah memastikan meringankan beg sekolah para pelajar, menambah baik kurikulum sekolah agar lepasan sekolah kebangsaan bertaraf antarabangsa, dan mengembalikan profesion guru kepada guru, bermaksud tidak membebankan mereka dengan kerja selain mengajar," Dr Maszlee Malik, Menteri Pendidikan

Monday, July 16, 2018

Monday, July 16, 2018

Bisnes Yang Ingin Saya Mulakan...

Tak kisah lah kita berada di usia mana, pasti kita teringin punyai perniagaan sendiri, tanpa ada boss yang perlu kita buat laporan, tak perlu ada orang lain yang asyik tekan kita dan yang pasti tak perlu masuk ke pejabat mengikut waktu yang ditetapkan.

Begitu jugak dengan Umi, dah terasa bosan asyik kejar waktu dan kalau dulu kena keluar awal dari rumah jadi tau tak apa hasrat Umi kalau mungkin dimakbulkan Umi nak ada mulakan 'laundry cafe'.  Jadi bila pihak team The Usahawan menghantar email mempelawa untuk sertai blogger contest tentang bisnes yang ingin saya mulakan, terus Umi perincikan apa yang terbuka di jiwa gitu..heeh

Bisnes Yang Ingin Saya Mulakan (sumber Google)

Hasrat mempunyai perniagaan kedai dobi dan kafe ni dah lama dok berlegar di fikiran, tup tup makin menjadi pulak bisnes dobi layan diri yang tumbuh umpama cendawan selepas hujan kan. Setiap hari memang penuh, ada jer orang membasuh pakaian lebih-lebih lagi musim hujan memang padat dan kena tunggu.

Secara umum ramai tahu  tentang kedai dobi layan diri yang ada mesin pembasuh (washer), pengering (dryer) dan WiFi serta kerusi menunggu dan kekadang tu ada mesin minuman tin dan kotak kan.  Terkadang tu WiFi tu cuma syarat jer sebab tak langsung berfungsi dengan baik..opps. Seandainya tercapai hasrat kedai dobi dengan kafe tu atau Laundry Cafe  ni Umi akan pastikan semua keperluan yang standard tu lebih baik dengan adanya kafe yang menyediakan kopi, teh serta minuman ringan dan makanan jenis mudah seperti sandwich dan yang seangkatan dengannya untuk mereka. Lebih menarik, akan terdapat buku seperti novel serta majalah bersifat hiburan dan ilmiah yang boleh dibaca dan novel pulak boleh disewa atau dibeli dengan harga murah. Selain dari itu, kedai dobi Umi tu pun akan ada sekurang-kurangnya 2 set komputer untuk mereka guna dengan harga lebih murah dari kedai internet dengan kemudahan cetakan (printing), jadi kalau ada kerja penting, boleh jer mereka lakukan sementara menunggu pakaian selesai dibasuh dan dikeringkan.

Selalu Umi tengok ada orang yang membasuh baju kemudian dia tinggalkan pakaian sampai lebih dari waktu cucian sampai orang lain tak dapat nak guna dan terpaksa menunggu..huh. Jadi, buat yang menunggu tu kan boleh bersabar dan pesan makanan dan minuman kesukaan disamping boleh membaca buku dengan kadar serendah RM1. Membaca buku ni dah lama disaran oleh kerajaan supaya rakyat negara kita ni lebih berilmu dan tak usah asyik dengan bercerita perihal orang lain dan terlalu sibuk dengan gajet. Juga penting selain kerusi disediakan, tempat duduk secara santai pun ada untuk mereka membaca kan.  

Berkenaan kos, belum boleh difikir lagi sebab paperwork pun masih dalam kepala dan tak dibuat secara lisan tapi yang pasti kosnya bukan la murah kan. 

Memandangkan Umi ni pun punya pengalaman dalam pelancongan dalam dan luar negara, mungkin akan terdapat pakej-pakej percutian yang menarik buat pengguna mesin basuh ni dapatkan informasi dan tawaran terbaik yang bersesuaian dengan bajet mereka.  Menarik tak?

Awak semua tunggu apa lagi? Jom la sertai contest bisnes yang ingin saya mulakan, mana tahu kot-kot boleh tercapai hasrat kita tu kan.

Thursday, July 12, 2018

Thursday, July 12, 2018

Resepi : Biskut Arab Kuih Favorite Mak

Syawal dah hampir ke penghujung, tapi cerita bulan Syawal masih lagi kat dalam draft..hehe. Alkisah 2 hari menjelang Syawal, dengan semangat berkobar-kobar Umi berjaya membuat kuih! Dah terlalu lama Umi nak buat kuih biskut arab ni yang sememangnya menjadi kegemaran mak dan dulu waktu mak sihat biskut arab ni suatu kemestian selain dodol, kuih gunting, kuih siput, agar-agar kering, kuih sepit dan banyak lagi.  Umi waktu muda bukan suka sangat kuih-kuih ni ataupun ketupat sebab pagi raya jer Umi dah cari maggi asam laksa! siapa sama dengan Umi? kita geng ok hehe

Ok, jom try resepi mudah yang berjaya dibuat walau buat pertama kalinya.  Alhamdulillah, mak cakap sedap kuih biskut arab yang Umi buat tu bukan Umi saja-saja nak puji diri tau...haha.

Resepi Biskut Arab Kuih Favorite Makion

Bahan-bahan
3 cawan tepung gandum,
½ cawan gula kastor
1 cawan minyak masak
2 sudu besar mentega
100gm kacang tanah, digoreng, diibuang kulit dan ditumbuk


Cara membuatnya :

  • Goreng (sangai) tepung didalam kuali hingga agak kekuningan.  Masukkan kedalam bekas adunan
  • Panaskan minyak dan kemudian masukkan mentega didalam kuali dalam 5 minit dan hingga mentega cair.  
  • Masukkan minyak kedalam adunan tepung bila agak sejuk, gaulkan  sehingga sebati.
  • Jemput adunan lebih kurang sebesar duit 20sen dan bulatkan, lepas tu buatkan lubang untuk masukkan kacang tanah, bulatkan kembali dan letak didalam dulang pembakar
  • Bakar dengan suhu 160 darjah lebih kurang dalam 20 minit.
  • Letakkan biskut arab yang telah dibakar dan golekkan biskut arab ke dalam pinggan berisi gula, golekkan hingga gula menyaluti biskut.  Angkat dan simpan atau boleh jer dimakan terus.

btw, memang serius lengah tangan nak buat dia jadi bulat > klik SINI tapi bila rasa dia sedap, hilang kelenguhan tu bagai. InsyaAllah kalau ada kerajinan, raya haji nanti Umi buat lagi

selamat mencuba
Thursday, July 12, 2018

Membeli Tayar Atas Talian Dengan Mudah Dengan mytayar.com

Pernah tak sesiapa ada terfikir untuk membeli tayar di atas talian? Eh ok tak? selamat tak? boleh dipercayai ke? entah-entah tu helah nak dapat duit kita je..aduyaii macam-macam kat fikiran yang keluar bila kita baru nak buka mulut, soalan bertubi-tubi menerjah kat telinga. Jangan risau, jangan bimbang sebab di mytayar.com segala keraguan mahupun kepayahan kita untuk membeli tayar akan terhakis dan adalah yang terbaik untuk penjimatan berganda.

Monday, July 9, 2018

Monday, July 09, 2018

Domino's Piza Terkini Dengan Blueberry Cheesecake Lava Cake

Domino's Piza Terkini Dengan Blueberry Cheesecake Lava Cake | Bila sebut Dominos Piza, mesti terbayang pizanya yang panas dan lazat. Baru-baru ini, Dominos mengambil langkah dengan meluaskan pilihan menu buat pelanggan bukan dengan piza tapi dengan manisan pencuci mulut baru iaitu Blueberry Cheesecake Lava Cake yang pasti buat kita terbayang-bayang selepas kita cuba makan sekali mesti nak berkali-kali.



Domino's Piza Terkini Dengan Blueberry Cheesecake Lava Cake, fuhh sebut nama pun dah sedap dan kombinasi yang sepadan kan, tu belum lagi merasai keenakan kek istimewa ni yang secara rasminya antara manisan didalam menu pada 1 Julai yang lalu. Memandangkan masih kita dalam mood raya, terasa Aidilfitri ni bertambah semangat dan meriah  bila kita dapa menikmati kelazatan kek ni bersama keluarga dan kawan-kawan.


"Rakyat Malaysia rata-rata meminati manisan pencuci mulut.  Hasil kajian kami menunjukkan lebih 10% daripada jumlah jualan adalah termasuk manisan!  Dengan pelancaran manisan baru ini, kami menjangka angka tersebut akan meningkat lebih tinggi.  Tawaran manisan terbaru kami ini juga akan menambah kelebihan daya saingan kami dalam pasaran dan menyokong usaha kami untuk menembusi bahagian pasaran yang lebih besar. Kami teruja untuk merangkumkan kek ini dalam menu tetap kami dan kami gembira menjadi Restoran Perkhidmatan Segera (QSR) yang pertama menawarkan Blueberry Cheesecake Lava Cake.  Kedudukan kami sebagai syarikat piza tidak menghadkan kreativiti kami kepada piza tu sajian utama sahaja dan kami harap pelanggan kami akan seronok menikmatinya, terutama sekali pada musim Raya.  Menyusuli kejayn mnisn kami khususnya Chocolate Lava Cake dan Peanut Butter Chocolate Lava Cake ygn menjadi kegemaran ramai, hari ini kami mempersembahkan satu lagi manisan yang lazat untuk pilihn pelanggan kami" - Shamsul Amree, Pengurus Besar Kanan, Operasi, Domino's Pizza Malaysia dan Singapura


Blueberry Cheesecake Lave Cake ini dibakar dengan sempurna dan dihidangkan panas dan segar dari ketuhar.  Kelazatan dan kelembutan rasa menjadikan Blueberry Cheesecake Lave Cake manisan yang pasti menambat selera mereka yang gemar mencuci mulut dengan keenakan inti leburan keju pekat dan perisa beri biru yang masam manis yang sememangnya gabungan yang sangatlah tersedap.  Tak percaya? cuba la rasa! dan bau pulak memang semerbak wangi beri beri dan keju krim dari New Zealand tau.


"Seperti piza kami, manisan pencuci mulut kami dicipta dengan penuh kasih sayang dan ketelitian, kesungguhan dan keprihatinan.  Kami komited untuk menawarkan maknn dan perkhidmatan berkuatlit, dengan hanya menggunakan bahan-bahan terbik dn bermutu untuk manisan ini termasuk keju krim yang lazat dari New Zealan dan beri biru dari Perancis.  Bahan-bahan bermutu tinggi ini menambah kelazatan keke lava kami.  Satu lagi cabaran dalam menyediakan kek ini ilah car untuk mengekalkan imbangn tkesturnya.  Oleh itu, kawaln suhu yang tept sangat penting untuk memastikan kek lava dibakar dengan sempura untuk menghasilkn leburan inti di tengahnya.  Manisan lazat ini seesuai untuk melengkapkn sesi menjamu seler dengan piza bersam keluarga dan kawan-kawan! Blueberry Cheesecake Lava Cake memperlihatkan komitmen kmi untuk menambah baik pengalam pelnggn kmi, yang bakal menjadi kenangan terindah.  Kami melakukan yang sebaik mungkin untuk memastikn kami dapat memberikn perkhidmatan yang berkualit dan sentaias menjadi ingatan pelanggan kami" - Linda Hassan, PEngurus Besar, Pemasaran, Domino's Pizza Malaysia dan Singapura

Bermula 1 Julai kita boleh mendapatkan Blueberry Cheesecake Lava Cake dengan hanya RM7.10 setiap satu tapi tempohnya terha dan bertambah menarik Chocolate Lava Cake dan Peanut Butter Chocolate Lava Cake turut dijual dengan harga yang sama. Menarik kan!



Antara tawaran hebat yang lain adalah
  • Buddy Combo - didatangkan dengan satu Regular Pizza, satu Garlic Twisty bread, satu Blueberry Cheesecake Lava Cake, satu Stuffed Cheddar Bites dan dua tin minumn ringan berharga RM42.90 dan
  •  Super Combo  - 2 Regular Pizza, satu Garlic Twisty Bread, satu Blueberry Cheese, satu Chocolate atau Peanut Butter Chocolate Lava CAke dan satu botol minuman ringan dengn harga RM59.50

Nota : kesemua harga adalah tanpa GST


Tempahan dalam talian : http://www.dominos.com.my

No telefon : 1 300 888 333


Mengenai Domino's Pizza
Dengan penghantaran lebih 1 juta piza sehari di seluruh dunia, Domino's merupakan syarikat penghantaran piza paling pantas berkembang dan terkenal di dunia dengan komitmen untuk mempelopori industri dari segi kualiti produk dan kecemerlangan operasi.  Domino's Pizza, Inc. mengendalikan rangkaian global 14,000 cawangan miliknya dan francais di seluruh Amerika Syarikat dan lebih 85 pasran.  Di peringkat antarabangsa, Domino's disenaraikan dalam kumpulan lima syarikat teratas dari segi transaksi dalam talian.

Domino's Pizza Malaysia adalah pasaran Domino's yang mencapai pertumbuhan paling pesat di Asia Tenggara dan kelima di Asia Pasifik.  Ditubuhkan pada 1997, Domino's Malaysia diuruskan oleh pemegang francasi utama, Dommal Food Services Sdn Bhd.  Sehingga ini, terdapat 217 cawangan Domino's Pizza di negara ini.

Di Domino's Pizza, kami BERBANGGA dengan komitmen kami untuk memperkaya kehidupan pelanggan kami, kakitangan kami, rakan niaga kami, pemegang saham kami dan juga masyarakat.  Sebagai salah satu jenama paling digemari di Malaysia, kami akan melakukan lebih lagi untuk mengukir senyuman di wajah anda dan juga menegakkan budaya kami untuk menjual lebih piza, mencetus lebih keseronokan.  Selaras dengan falsafah syarika kami untuk berusaha secara bijak, Domino's komited untuk memberikan pengalam penghantaran piza yang tiada tandingan kepada pelanggan, dengan jaminan kepuasan produknya, jaminan penghantaran dalam masa 30 minit dan jaminan pesanan bawa pulang dalam masa 15 minit.

Melangkah maju sebagai syarikat 3-dagang, Domino's Pizza telah mencipata banyak pencapain pertama dalam platform digital.  Domino's Pizza Malaysia telah menggunakan dunia digital dengan sebaik mungkin dan ini bermula apabila diiktiraf sebagai syarikat QSR pertama yang menyediakan platform pesanan dalam talian oleh Buku Rekod Malaysia dengan pelncaran laman webnya pada 2003.  Sejak itu, platform pesanan dalam taliannya telah diperluas dan mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada pengguna.

Domino's Pizza Malaysia merupakan pemenang Anugerah Gold Franny 2009, 2010, 2011, 2012 dan 2016 iaitu Anugerah Pencapaian yang disanjung tinggi daripada Persatuan Francais Antarabangsa di Perhimpunan Sedunia Domino's Pizza.  Berbekalkan keyakinn yang ditunjukkan oleh pengguna Malayisa, Domino's Pizza telah memenngi Anugerah Gangsa dalam kategori "Restoran & Makanan Segera" di Anugerah Jenama Putra 2014, Perak pada 2015, Gangsa pada 2016 dn Perak pada 2017.

Saturday, July 7, 2018

Saturday, July 07, 2018

SEGMEN Tambah Duit Dengan Kerja PARTIME Dari EJULZ

Terima kasih Ejulz sebab menjemput Umi join segment tambah duit ni.  Seperti biasa, klik kat banner untuk selanjutnya ok.

Jom kita meriahkan segmen yang pasti dah meriah ni.

https://ejulz.blogspot.com/2018/07/segmen-tambah-duit-dengan-kerja-partime_1.html

1. Follow blog Ejulz / Aerill Hassan / ShirVen / Shafyqah
2. Follow Instagram Ejulz / Aerill Hassan / ShirVen / Shafyqah
4. Buat entry bertajuk “SEGMEN Tambah Duit Dengan Kerja PARTIME Dari EJULZ”
5. Tampal banner kat atas pada entry korang dan backlink ke entry segmen ni.
6. Nyatakan kerja partime yang korang sedang buat / suka buat / dalam perancangan nak buat / sekiranya korang memerlukan pekerja partime dari kalangan blogger (Nyatakan sekiranya ada. Kalau tak ada abaikan ^_^)
7. Last sekali, macam biasa letak link entry korang di ruangan komen di bawah
8. Hanya terbuka kepada blogger yang menetap di MALAYSIA sahaja ^^

Segmen tamat pada 31 JUL 2018..


Saturday, July 07, 2018

Salam Aidilfitri! Raya Yang Terlalu Berbeza Buat Keluarga

Masih tak terlambat nak ucap Salam Aidil Fitri kat semua yang sudi menjengah blog Umi ni.  Agaknya macam mana sambutan raya korang agaknya ya.  Yang pasti meriah kan ;D

Mengikut jadual, tahun ni memang lain selain kami tak ke Kedah sebab hujung Jun kena ke Kedah untuk KC Iman akan sambung pengajian  semester 3, jadi kira beraya la jugak kan dan minggu ke 2 Aidilfitri kami  ke Gua Musang. Fuhh dengar pun dah rasa penat..hehe.  Nanti kalau sempat Umi cerita perihal trip ke Gua Musang dan balik kampung ok.

Seperti kebiasaan, Khamis malam Jumaat, giliran Umi menginap kat rumah mak dan hampir subuh Umi balik almaklumlah nak balik panaskan gulai daging, rendang ayam pencen dan nak sediakan sebelum DH pergi ke masjid untuk solat Aidilfitri. Balik dari masjid jer DH cakap jom kita ke rumah mertua  Chengkau, NS sebab Abg Chaq beraya kat Chengkau..entah lah rindu pulak DH kat abang dia dan boleh la kami melawat bapa mertua BIL tu.

Serius tau memang tak sangka sesak giler jalan menuju ke arah selatan ni, dan terasa memang taubat weh nak ke sana bila tiba musim cuti gini..patutnya dalam satu jam setengah jer tapi dekat 4 jam hehe.  Merasa la juga beraya kat kampung walau bukan kampung DH sendiri kan. Sempat pulak kami ambil gambar keluarga dengan suasana kampung

Image may contain: 8 people, including Nadzley Amn, people smiling, people standing, outdoor and nature
Salam Aidilfitri! Raya sebulan kan ?

Balik dari Rembau, pastilah jengah ke rumah mak kan dan time tu memang dah ramai adik beradik yang ada dengan anak menantu, cucu dan cicit mak dan abah..rumah kecil memang sesak la tapi tu la  ish kami suka bersempit-sempit gitu..hehe. Memang jenuh makanan dengan masakan kakak dan ipar duai, dengan lontong, nasi lemak, pelbagai rendang daging dan ayam...memang banyak tapi sayangnya abah masih tetap tak de selera makan.  Abah tak mahu makan sejak awal minggu malah Umi buatkan kuih lepat liat yang jadi antara kegemaran dia pun dia tolak, dia tutup mulut dan memang abah tak de kederat langsung. Even masa Umi papah abah untuk mandi pagi tu pun dia memang dia semakin lemah. Ya Allah kesian sungguh kat abah, dan akhirnya kami adik beradik sepakat untuk hantar abah ke hospital untuk drip yang pasti akan bagi dia tenaga balik kan.  Memandangkan Kak Uda bekerja dengan JPAM, so kami dapatkan khidmat ambulan untuk hantar abah ke Hospital Angkatan Tentera Tunku Mizan (HATTM) sebab abah kan pesara tentera.


Jenuh la jugak Umi dan Kak Uda tunggu sebab doktor kena buat pemeriksaan rapi dengan dimasukkan air sebelum boleh discharge abah.  Terasa berlengit dan berlengas, Umi dan Kak Uda pun minta diri untuk balik memandangkan keputusan tak dapat lagi dan jam pulak dah lewat. Lebih kurang jam 11 malam, pihak HATTM call dan maklumkan abah dah dimasukkan ke wad. Lagi sekali Umi ke hospital sebab doktor nak jumpa. Memang tak tahu nak cakap apa bila doktor bagitau abah kena infection sebab makanan yang dimakan tak masuk ke perut tapi pergi ke paru-paru.  Allahuakbar...patut lah abah tak nak makan.  Malah doktor bagi tanya soalan yang buat Umi terkedu "you father might collapse, what should we do?" Allahuakbar...dan mula la Umi berwhatsapp dengan adik beradik apa possibility yang patut dibuat, yang doktor patut buat.  Pendapat kakak2 dan abang2 serta adik harus diambil kira dan Umi pun bagitau, "please do what is possible for my dad". Umi balik ke rumah dan the girls nak ikut, jadi kat hospital kami berkampung bersama Kak Lang dan Kak Ndak serta anak2 diaorang sampai jam 2 pagi. Syukur sebab HATTM bukan macam HKL, sebab kami boleh masuk keluar tanpa banyak soal.

Sesampai ke hospital, ramai doktor attend pada abah sebab BP dan HB turun rendah dan seperti yang doktor janji dia akan buat yang terbaik dan akan pastikan abah stabil.  Bila kami dapat melawat abah, memang sebab, sebab abah ditebuk di bahagian leher dan wayar berselirat, dengan tangan ada jarum masuk air, urin masuk kedalam bag dan tiub dimasukkan ke hidung untuk bagi minum susu selamanya! Memang sedih tengok abah, tiada daya dan yang lebih sedih tangan abah kena ikat kat katil sebab doktor tak mahu abah tarik tiub dan wayar yang dipasang..hiba tengok abah, seorang ayah yang nampak garang bukan bengis hehe tapi penyayang, suka bercerita, penuh dengan cerita dan sering bercerita pasal zaman mudanya sampai la cerita terkini. Abah pencen askar tahun1968, memasuki sebagai askar British dan kemudian ke askar Melayu. 

Salam Aidilfitri! Raya sebulan kan ?
 Kali ni abah cuma terlantar lesu di hari lahir ke 92 tiada lagi senyuman dan kalau dulu abah suka makan pizza tapi kini dia tak mampu makan seperti kita semua.  Abah mampu bersuara tapi sukar untuk kami fahami dan cuma boleh mengagak jer.  Berat sungguh dugaan untuk abah, dan semoga Allah swt permudahkan untuk abah
pingat yang dijumpai waktu selongkar laci
Teringat masa zaman kanak-kanak dulu, kalau bab berpakaian, abah akan pastikan kami pakai kasut dengan stokin dan abah sangat punctual, askar la katakan.  Bila anak-anak Umi pulak lahir, abah dan mak la yang jadi pengasuh, mandikan mereka, suapkan makan dan mandikan diaorang dan part menyikat rambut tu memang part abah la lepastu bedakkan anak-anak. Dulu setiap kali Umi nak pergi kerja dia selalu ingatkan, jalan hati-hati, pastu langkah longkang elok-elok...dah kahwin dan punya anak ramai pun abah tetap ingatkan Umi pelbagai perkara. Dulu waktu abah sihat, dia pasti singgah kerumah lepas balik dari pasar, just nak jengah anak dia ni walau Umi dah pun punya 6 anak, tetap mak dan abah singgah kekadang tu kami sarapan pagi bersama pastu dia balik..rindu kenangan tu.

Selepas berada seminggu di hospital, abah dibenarkan balik kerumah sebab dia dah agak stabil tapi tetap kena bagi minum susu melalui tiub setiap 3 jam. Dan rutin Umi dan adik beradik pun terus berubah, untuk abah, untuk mak yang telah membesarkan kami dan kini tiba masa kami membalas jasa mak dan terutamanya abah yang terlalu uzur. Saat Umi buat post ni, abah dah nampak semakin segar tapi masih bedridden.  Doakan yang terbaik buat abah Umi ya.

Terima kasih kepada para doktor terutama Doktor Kapt Zul Helmi yang muka macam pelakon Qasem Nor (kata Kak Jang hehe), Dr Izwan Shah dan ramai doktor lain serta para jururawat yang melayan abah dan kami dengan baik sekali.  Terima kasih yang tak terhingga dari kami sekeluarga.

Friday, July 6, 2018

Friday, July 06, 2018

Bab 87 : Jaga Lidah Berkatalah Yang Baik

Assalammualaikum, selamat pagi

Kita sering melafazkan perkara yang tidak sepatutnya hingga menghiris hati dan perasaan, tanpa memikirkan perasaan lain samada di facebook, twitter, instagram mahupun dimana-mana laman social yang lain hingga orang yang membaca terasa hati ataupun malu. Walau bukan disebut secara berdepan tapi masih lagi menjadi lisan yang terkadang memalukan orang lain. 




Lidah walaupun lembut tidak bertulang tetapi mempupnyai pengaruh besar dalam kehidupan kita.  Peranan lidah dalam mencorakkan keperibadian kita amat jelas melalui tutur kata yang dilafazkan.  Berpunca dari lidah, kita akan menuturkan kata-kata lucah, keji, marah, mencela, mengutuk, menfitnah ataupun mengumpat.

Kita juga sering diingatkan supaya hanya berkata-kata mengenai perkara yang membawa kebaikan dan berdiam jika mahu memperkatakan perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa.  Hal ini ditegaaskan oleh Bukhari beriman kepada ALLAH dan hari kemudian, hendaklah dia mengucapkan perkataan yang baik-baik dan kalau tidak, hendaklah dia diam".

Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa menjaga lidah itu penting supaya apabila bercakap biarlah perkara-perkara yang berfaedah dan membawa kebaikan sahaja.  Jika selain daripada itu, lebih baik berdiam diri.

Pada suatu ketika, Rasulullah s.a.w ditanya oleh seorang  sahabat

"Ya Rasulullah , apakah amal perbuatan yangn membolehkan seseorang itu masuk ke syurga?"

Rasulullah s.a.w menjawab. "Takwa kepada ALLAH dan berakhlak baik."

"Apakah pula yang menyebabkan seseorang itu dihumban ke neraka ya Rasulullah s.a.w?" tanya seorang sahabat yang lain.

"Kejahatan mulut dan kemaluannya."

Kemudian melalui hdis oleh Ibnu Abid Dunya, Rasulullah s.a.w berpesan, "Sesipa yang dapat mengawal lidah (daripada memperkatakan kehormatan orang) ALLAH akan menutup perbuatan yang memalukannya.  Sesiapa yang menahan kemarahannya, ALLAH akan melindungi daripada seksaan-NYA.  Dan sesiapa yang meminta kelonggarannya, ALLAH akan menerima permintaan kelonggarannya."

Seterusny Rasulullah s.a.w mengingatkan melalui hdis oleh Ibnu Abid Dunya, katany, "Tidak akan lurus iman seseorang hamba sehingtus pula lidahna dan tga lurus pula hatinya dn tidak akan lurus hatinya sehingga lurus pula lidahnyang.  Dan seseorang hamba tidak akan masuk syurga selagi tetangga belum aman daripada kejahatannya."

ALLAH menjadikan manusia dengan sebaik-baik ciptaan, dikurnikan lidah untuk bercakap yang baik-baik tetapi banyak disalah guna sehinggakan percakapan mengundang dosa.  Oleh itu peliharalah lidah supaya tidak digunakan dengan bercakap perkara-perkara yang boleh menyebabkan kehinaan pada diri sendiri

Sumber : 100 Pesanan Terakhir Rasulullah
Bab : 87

Nota : semoga perkongsian ini memberi  manafaat buat kita semua

Tuesday, July 3, 2018

Tuesday, July 03, 2018

Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia

Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia | Ubat gigi sememangnya antara produk kemestian buat kita semua untuk memastikan kebersihan mulut terutamanya gigi kita. Kini kita tak perlu risau sebab Red Seal Natural Toothpaste dah berada di pasaran Malaysia dengan bahan semulajadi dan selamat ketika kita memberus gigi.

Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia


Ubat gigi Red Seal mengandungi bahan semulajadi dengan lebih kandungan pati herba dan minyak essential seperti eucalyptus, aniseed & peppermint. Gandingan bahan-bahan semulajadi ni menjadikan ubat gigi ini tinggi alkali (pH >8), yang menghalang pertumbuhan bakteria.

Satu contoh kandungan dari bahan semulajadi yang unik ialah pokok Totara, pokok asli di New Zealand.  Minyak Totarol yang dikitar dari pokok Totara ini amat berkesan untuk mengurangkan bakteria jahat didalam mulut dan setiap jenis ubat gigi Red Seal ini mengandungi bahan semulajadi dengan asas kalsium karbonat yang bertindak membina  atau remineralisasi gigi.  

"Lapisan mucosa yang berada di dalam mulut berkemampuan menyerap sebanyak 90% dan seterusnya membenarkan kita kepada bahan kimia bertoksid (di dalam ubat gigi) tanpa kita sedari.  Oleh itu kami mahu kandungan di dalam ubat gigi kami sebaiknya lebih semulajadi" Michelle Irving - Red Seal's resident Natruopathic
Bagi yang menyedari hal ni, pasti korang mencari ubat gigi dari bahan semulajadi kan, jadi sekarang Red Seal dah berada di Malaysia pun. Ubat gigi Red Seal ini sangat semulajadi tanpa pewarna tambahan dan perasa, triclosan, parabens dan microbeads. Sangat selamat!

"Dengan 99% pasaran di dalam pembuatan ubat gigi herba di New Zealan, Red Seal mengembangkan pasaran dan berada di Australia, China, Korea, Jepun, Taiwan, Singapura, merentasi Pasifik dan kini berada di Malaysia" - Tony Robinson, International Director for Red Seal
Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia

Red Seal diasaskan oleh pada tahun 1923 oleh William T Anderton, seorang pakar herba dan naturopath di New Zealand, negara yang sangat dikenali dengan persekitaran hijau yang bersih, kebersihan air dan udara yang segar dan memberi jaminan kepada pengguna berkenaan keselamatan dalam sistem pemakanan di New Zealand.

Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia

Umi dah bertukar ke ubat gigi Red Seal ni dan memang best, rasa segar dengan jenis Natural ni, korang bila lagi? Dah ada pilihan dengan bahan semulajadi yang baik untuk mulut dan gigi kita, jom bertukar!

Terdapat 5 jenis ubat gigi yang dikeluarkan oleh Red Seal iaitu 

  • Natural Toothpaste - gandingan 12 jenis herba dan pati yang membantu remineralisasi (remineralization) dan membunuh bakteria bagi mengelakkan kerosakan gigi (tooth decay) dan pertumbuhan plak.  Rasanya yang sederhana (mild), berangin ini sesuai untuk semua ahli keluarga. Nota - remineralisasi bermaksud mengembalikan garam-garam mineral pada kalsium gigi
Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia

  • Natural SLS Free Toothpaste - ubat gigi yang bebas dari Sodium Lauryl Sulphate (SLS) yang memberi pelindungan lembut pada lapisan mucosa didalam mulut.  Amat sesuai untuk mereka yang mengunakan pendakap gigi (braces).
Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia


  • Baking Soda Toothpaste - digunakan untuk menanggalkan kesan pada gigi terutama buat mereka yang gemar minum kopi dan teh dan bersifat memutihkan gigi.
Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia

  • Propolis Toothpaste - mengandungi 100% propolis lebah dari New Zealand dengan antiseptik dan antibakteria serta amat sesuai buat mereka yang mengidap gingivitis dan gusi sensitif.
Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia

  • Kids Toothpaste - khusus buat anak kecil dengan perisa pisang asli dan buah pic yang bertujuan untuk menggalakan anak kecil  untuk menggosok gigi tanpa kita perlu risau yang anak kecil kita akan menelan ubat gigi sepertimana mereka tertelan bahan kimia yang terdapat didalam sesetengah ubat gigi yang lain.
Ubat Gigi Semulajadi Red Seal Dari New Zealand Kini Di Pasaran Malaysia


"Kami amat berbesar hati kerana dapat membawa Red Seal Natural Toothpaste dari New Zealand ke Malaysia  sejajar dengan kepercayaan kami dalam menyediakan pilihan yang lebih semulajadi dan selamat untuk rakyat Malaysia" - Joyce Chung, Product Manager - Red Seal brand, Malaysia

Ubatgigi Red Seal ini dijual secara ekslusif di kesemua farmasi Caring dengan harga diantara RM18.80 hingga RM28.20.

Website : www.redseal.com