Monday, October 1, 2018

Jalan-Jalan Ke Pekan..Ada Yang Menarik Ke?

Bila sebut Pekan, Pahang pasti ramai teringatkan bekas Perdana Menteri ke 6 Malaysia kan.  Hehe ye memang Pekan tu tempat dia dan sekarang Pekan dah jadi termasuk dalam senarai dan diari perjalanan UF dan keluarga sebab Kak Yang dah menjadi warga UMP di Pekan sejak setahun yang lalu dan akan berada kat sana selama empat tahun..fuhhh


Apa yang ada di Pekan?
Pertama kali sampai ke Pekan  memang wowottt la jugak sebab dari Kuantan ke Pekan mengambil masa 45 minit dan yang paling tak boleh hadam ialah...tiada pengangkutan dari Pekan ke Kuala Lumpur! yang ada bas berhenti-henti dari Pekan ke Kuantan.

Baca kisah kami sebelum perjalanan ke Pekan kat SINI

Memandangkan pertama kali kami ke Pekan, kami sempat la jugak menyinggah ke beberapa tempat menarik untuk bergambar sebelum pulang ke Kuala Lumpur.  Agak lewat jadi tak banyak yang dapat kami jengah tapi memadai dari tak ada langsung kan.



Muzium Sultan Abu Bakar
Dibina pada tahun 1929 dinamakan Istana Kuala Beram yang diduduki oleh Sultan Abu Bakar dan pada tahun 1976, Sultan Ahmad Shah telah merasmikan pembukaanya sebagai muzium yang menempatakan  pelbagai galeri, artifak, seramik, arkeologi dan kesenian dan juga tentang Islam.  Antara yang menarik ialah sebilah keris yang dijumpai di sungai oleh seorang lelaki muda yang menjadi tarikan dan dengan pelbagai cerita mistik turut diperkatakan.




Muzium Masjid Sultan Abdullah
Masjid Abdullah antara mercu tanda Pekan dari tahun 1920 kemudian dijadikan muzium  dibuka untuk orang ramai pada tahun 2015. Digelar sebagai Taj Mahal Malaysia sebab muzium ini berkonsepkan dalam taman macam Taj Mahal yang dikenali dunia tu



Murtabak Mengkasar
Kalau ke Pekan jangan tak cuba murtabak Mengkasar ni yang UF rasa tak perlu terangkan dari mana asal nama murtabak begitu.  Mungkin ejaan dan sebutan tu agak berbeza tapi Murtabak Mengkasar ni berasal dari Kampung Mengkasar yang terletak satu kilometer dari Pekan menuju ke Kuantan. Murtabak ni pun dah menjadi juadah pilihan pada majlis-majlis keraian Sultan Pahang. Katanya Tun Abdul Razak dan mantan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak berketurunan Makassar, Sulawesi.  Nak tau kena la google ya

Kalau dah ke Pantai Timur tu apa lagi makanan yang harus dicuba antaranya pelbagai jenis ikan dengan pelbagai jenis masakan



Kalau ke Pekan kami mesti singgah beli bungkus nasi NI lepas tu pulak kami singgah makan kat Pantai Air Leleh.



Antara fauna yg terdapat di Kg Tanjong Selangor, Pekan, Pahang. Gambar kredit kat DH yang sempat beramah mesra dengan kuda-kuda yang jinak sewaktu kami dalam perjalanan balik.
 

Ada banyak lagi tempat yang menarik di sini tapi kami tak berkesempatan sebab tak nak sampai balik Kuala Lumpur lewat. Mungkin di masa akan datang boleh la kami terokai apa lagi yang menarik untuk dikongsi buat semua.

Mengenai Pekan
Pekan  ni merupakan bandar diraja yang dinamakan dari sejenis bunga yang dipanggil Bunga Pekan yang tumbuh meliar di sekeliling sungai Pahang.  Katanya bunga tu berwarna putih macam bunga melur tapi sudah pupus.  Ada yang beranggapan nama Pekan didapati dari Sungai Pekan dan ada juga katanya diambil sempena Pekan Sehari (macam pasar harian).  Apa pun Pekan dikatakan telah wujud sejak zaman Kerajaan Pahang Lama dan nama asalnya Pura.  Kalau nak tahu lebih lanjut sila ke wikipedia

11 comments:

  1. dlu adik dok ump gak tp jarang g sana..:)

    ReplyDelete
  2. wah bestnya.. boleh masuk dalam wishlist nanti

    ReplyDelete
  3. Murtabak mengkasar tu memang famous kan, tapi pada Nani biasa biasa aje rasa dia sebab pernah makan yang lagi sedap. Heheh. Kak fuzy next time kena try puding diraja yang dekat pekan ni, sedappp!

    ReplyDelete
  4. Ada juga tempat menarik dekat Pekan ni ya.. Tak pernah lagi kesana.. Tapi kalau berpeluang singgah ke Pekan, nanti boleh lah lawat semua tempat ni.. Hihi

    ReplyDelete
  5. Bila-bila ke Kuantan boleh ke Pekan ni...tak pernah sampai sini..

    ReplyDelete
  6. Tak sempat lagi explore Pekan ni. Banyak juga tempat yg menarik ye.

    ReplyDelete
  7. Tak pernah sampai ke Pekan lagi. Pekan batu caves je yang selalu. Hehe.
    Cantiknya view tepi laut tu. Rasa tenang je kan.

    ReplyDelete
  8. macam-macam rupanya ade di pekan ni ye..kin x penah sampai lagi..

    ReplyDelete
  9. Kak Fuzy, cantik juga daerah Pekan ni.. So far LZ tak pernah sampai lagi..
    Banyak juga tempat boleh dikunjungi.. Thank you for sharing..

    ReplyDelete
  10. tak pernah sampai ke Pekan ni lagi..sebab rasa cam tak ada yg menarik..hehe..tapi baca entry UF ni, okey la tempat dia...

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!