Lihatlah Pada Diri, Jangan DiLihat Keburukan Orang Lain

Friday, February 01, 2019 7 Comments A+ a-

Lihatlah Pada Diri, Jangan DiLihat Keburukan Orang Lain | Assalammualaikum, Salam Jumaat

Ada seorang anak yang setiap hari rajin ke masjid. Lalu suatu hari ia berkata kepada ayahnya, "Ayah mulai hari ini saya tidak mahu lagi ke masjid."

"Laa..... Kenapa?" sahut sang ayah,
"Kerana di masjid saya menemukan orang2 yang kelihatannya beragama tapi sebenarnya tidak.
Ada yang sibuk dengan gadgetnya, sementara yang lain membicarakan keburukan orang lain."

Sang ayah pun berfikir sejenak dan berkata,
"Baiklah kalau begitu, tapi ada satu syarat yang harus kamu lakukan setelah itu terserah kamu."



"Apa itu?"
"Ambillah segelas air penuh, lalu bawa keliling masjid. Ingat jangan sampai ada air yang tumpah."

Si anak pun membawa segelas air berkeliling masjid dengan hati2, hingga tak ada setitis air pun yang jatuh.

Sesampai di rumah, sang ayah bertanya, "Bagaimana? Sudah kamu bawa air itu keliling masjid?", "Sudah."

"Apakah ada yang tumpah?"
"Tidak."

"Apakah di masjid tadi ada orang yang sibuk dengan gadgetnya?"

"Wah, saya tidak tahu kerana pandangan saya hanya tertuju pada gelas ini", jawab si anak.

"Apakah di masjid tadi ada orang2 yang membicarakan keburukan orang lain?" tanya sang ayah lagi.
"Wah, saya tidak dengar kerana saya hanya konsentrasi untuk menjaga air dalam gelas ini."

Sang ayah pun tersenyum lalu berkata,
"Begitulah kehidupan anakku. Jika kamu fokus pada tujuan hidupmu, kamu tidak akan punya waktu untuk menilai keburukan orang lain. Jangan sampai kesibukanmu menilai kualiti orang lain membuatmu lupa akan kualiti dirimu."

Mari kita fokus pada diri sendiri dalam beribadah, bekerja dan untuk terus menerus berusaha menjadi positif.

Semoga kita menjadi lebih baik dan lebih bermanfaat, InsyaAllah


#copypaste

7 Comments

Write Comments
PeRdU cINta
AUTHOR
1 February 2019 at 09:37 delete

Betul.Fokus.Ambil tahu boleh tapi pada hal yang boleh menarik kita pada kebaikkan.
Salam Jumaat.

Reply
avatar
mamapp
AUTHOR
1 February 2019 at 12:43 delete

how true fokus itu penting.. tq for sharing

Reply
avatar
Rodiah Amir
AUTHOR
2 February 2019 at 00:44 delete

tq sharing kak. penting muhasabah diri juga

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
3 February 2019 at 13:35 delete

hai umi fuzy. betul2 fokus tu sgtlah penting, kalo tidak sibuk sgt duk cara ke hal lain yg takdak kena mengena pun kan.

Reply
avatar
asli erguven
AUTHOR
4 February 2019 at 16:06 delete

Thanks for your visiting my blog 😊 I followed your blog 😊

Reply
avatar
Mrs. A
AUTHOR
8 February 2019 at 16:58 delete

Adoiii... terasa la hahahaaa....
(1) Pernah sekali tu tengah amik wuduk orang sebelah tu amik wuduk jugak tapi dalam hati cakap dia ni amik wuduk elok-elok boleh tak air kecepuk-kecepuk macam lembu muuahaaaa...

(2) Ada tu tengah solat boleh pulak Mrs. A mengata dalam hati orang sebelah ni lajunya dia rukuk ke sujud semua express gilerrr... aku pun tak habis baca surah lagi ha muahahaaaa...

#jagadirisendiri #fokus

Reply
avatar
Mrs Liez
AUTHOR
9 February 2019 at 15:29 delete

thanks for the info...kena muhasabah diri dan perbaiki diri sebelum menyalahkan org lain

Reply
avatar

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!