Tuesday, 21 May 2019

Resepi | Rendang Kerang Sabak Bernam

Selamat berpuasa!

Redang kerang ni dah banyak kali buat tapi tidak la sampai 10 kali sebabnya saya suka! kalau makan nasi lemak, memang sedap kalau ada rendang kerang dari sambl kerang yang  saya rasa tak umphh dan lagipun banyak penjual yang memasak kerang yang telah sedia dikopek dan saiz pun besar.  Kata DH kerang gitu adalah kerang bela sebab tu saiz sama jer dan kalau seafood belaan ni memang rasanya kureng.  Ahh cerewet kan, ye la bila kita dah biasa makan yang sedap (pada tekak sendiri) mesti kita nak makan yang sedap jer kan.

Ok jom kita jengah apa yang saya masukkan didalam Redang Kerang yang menjadi pujaan saya yang cukup saya suka untuk dimakan dengan nasi lemak, ahh memang rasa sedap sangat aihhh

Resepi | Rendang Kerang Sabak Bernam

Bahan-bahan untuk dikisar
5 ulas bawang kecil
2 biji bwang merah besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
5 batang serai - ambil bahagia dalam yang putih
10 biji cili api kampung (kalau nak lebih pedas)
10 tangkai cili kering, buang biji, direbus dan kisar halus


Bahan-bahan lain:
1½ cawan santan
3 sudu kerisik (buatan sendiri ;D)
2 keping asam gelugur
3 helai daun kunyit - hiris halus atau daun limau purut

Resepi | Rendang Kerang Sabak Bernam
Cara membuatnya:
  • Panaskan minyak di dalam kuali lebih kurang ½ cawan kemudian masukkan bahan kisar dan cili kering kisar. Tumis hingga pecah minyak.
  • Masukkan santan, biarkan merenih dengan api perlahan
  • Masukkan kerisik dan asam keping. Renih sampai mengelegak
  • Masukkan isi kerang dan digaul rata dan pastikan dengan api sederhana dan biarkan ia dimasak hingga agak kering
  • Masukkan daun kunyit yang telah dirhiris atau daun limau purut
  • Tutup api dan masukkan garam secukup rasa

Resepi ni bukan resepi orang Sabak Bernam sebagaimana nama tu, tapi sebab kerang di beli kat Sabak Bernam kan..heee

7 comments:

  1. Waah...sedap tu...saya sorang boleh habis hadap kerang sekilo.

    ReplyDelete
  2. Alaaaa..terus rasa nak makan rendang kerang plak..dh la kerang susah cari...

    ReplyDelete
  3. Sedapnya kalau makan dengan lemang..

    ReplyDelete
  4. İnteresting recipes 😊 thanks for your sharing 😊

    ReplyDelete
  5. Terliur bla tgk..sdp pulak bla tgk..

    ReplyDelete

terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat
dihargai!

kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah

komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!